HullerOmBullar.blogg.se

Skolans arbete med elever i behov av särskilt stöd - en professionaliseringsfråga

Publicerad 2013-04-29 21:55:00 i Elevhälsa, Politik, Skolfrågor, Skolkurator, Socialt arbete,

Så har de äntligen kommit; de allmänna råden från Skolverket rörande arbetet med elever i behov av särskilt stöd, och utarbetande av åtgärdsprogram. Om du arbetar som rektor, lärare, elevhälsopersonal eller kanske är förälder själv till ett barn med behov av stöd i skolan, så är det här intressant läsning.
 
De allmänna råden är rekommendationer om hur skolpersonal, rektorer och huvudmän bör arbeta för att leva upp till kraven i bestämmelserna i den nya skollagen.
 
Bakgrunden:
 
Ett åtgärdsprogram ska enligt skollagen utarbetas om en elev behöver särskilt stöd, det vill säga inte utvecklas i riktning mot kunskapsmålen i läroplanen, om hon/han riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås. 
 
Men det ska också utarbetas om en elev uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation, som gör att skolan på sikt befarar att eleven inte når kunskapskraven. Detta kan t ex vara när en elev lider av psykisk ohälsa eller lever under mycket socialt utsatta förhållanden, (vilka riskerar att påverka elevens utveckling).
 
De här råden är efterlängtade, av flera skäl. Dels eftersom de nya bestämmelserna i skollagen började gälla redan för två år sedan, men också för att många av oss som arbetar med elevhälsa länge väntat på att få ett erkännande och en möjlig väg till kvalitetssäkring av vårt arbete, vid sidan av det pedagogiska arbetet i skolan.
 
De allmänna råden från Skolverket öppnar också upp för diskussioner kring vad som egentligen är att betrakta som särskilt stöd. I lagen preciseras inte detta, utan förblir en tolkningsfråga.
 
Det är också här elevhälsan behöver kliva fram och visa på att "särskilt stöd" kan innebära mycket mer än rent pedagogiska insatser, helt beroende på vad som är bakomliggande orsaker till skolsvårigheterna. 
 
För egen del har jag länge önskat, och arbetat för, en ökad professionalisering av elevhälsoprofessionernas utredningar, bedömningar och förslag på insatser. Jag brinner för att i framtiden se en tvärprofessionalisering av första linjens vård. Dvs en elevhälsa, där specialpedagoger, kuratorer, skolsköterskor och skolpsykologer har en bemanning på ett sätt som möjliggör nya former av samverkan.  Framförallt medför en sådan samverkan nya sätt att relatera till elever i skolsvårigheter, på både individ - grupp och organisationsnivå. 
 
Arbetet med att uppmärksamma en elevs behov av särskilt stöd och att eventuellt utarbeta ett åtgärdsprogram, är en process i flera stegDet handlar om att först uppmärksamma, därefter utreda elevens behov och först därpå (vid behov) utarbeta ett program med åtgärder som genomförs, följs upp och utvärderas.
 
Generellt tror jag att skolor många gånger sätter in insatser och åtgärder, i all välmening, utan att först ha utrett bakgrunden till elevens skolsvårigheter, ordentligt. Att föreslå insatser, utan att först ha skapat sig en allsidig bild av vad som är grundproblemet, är både dumt och i förlängningen mer tidskrävande än att göra arbetet ordentligt från början. 
 
En stor andel av elever i skolsvårigheter har heller inte endast problem av pedagogisk art; den psykiska ohälsan har gång på gång lyfts fram som en av vår tids stora välfärdsutmaningar.
 
Desto viktigare blir det att skolan har möjlighet att anta utmaningen på allvar, genom att grundligt ta reda på vad som felas, när en elev inte förmår att nå upp till målen, eller orka med sina studier.
 
Ovanstående finns det flera exempel på. Ett som inte är alltför ovanligt är när elever med t ex ångestproblematik och svårigheter med social interaktion, väljer att stanna hemma från skolan, och där man från skolans sida väljer att anpassa studiegången och skär ner på antalet skoltimmar, eller till och med föreslår hemundervisning.
 
Sådana insatser blir kontraproduktiva - eleven får inte adekvat insats för sitt grundproblem; ångesten, vilken riskerar att öka eller cementeras. Ett annat exempel är om skolan missar att en elev har specifika inlärningsvårigheter eller neuropsykiatriska funktionshinder, vilket medför en risk att eleven utsätts för överkrav, genom ett felaktigt anpassat stöd.
 
Skolans dokumentationsbörda har debatterats flitigt de sista åren, som många känner till, och där håller jag med i flera avseenden. Men att utreda och därefter mer precist anpassa stödet, tillsammans med elev och vårdnadshavare, har fler fördelar än nackdelar. Både för eleverna det gäller, och för oss som arbetar i skolan. Åtgärdsprogram som vare sig läraren, eller eleven det gäller, känner har "träffat rätt", riskerar att bli arkivvärmare.
 
Arbetet med att uppmärksamma, utreda, åtgärda, följa upp och utvärdera måste dokumenteras, för att behålla sitt "sting". Om detta fungerar på rutin, så kommer det att medföra besparingar, både i form av minskat lidande för eleverna det gäller, samt i tid.
 
En fråga som återstår för framtiden att utvisa, blir hur lagstiftaren ser på kommunernas helt olika förutsättningar att rent resursmässigt kunna efterleva den nya skollagens krav. Detta är i allra högsta grad en fråga om kvalitetssäkring för exempelvis elevhälsans arbete.
 
Intresserad av att läsa mer? Du hittar Skolverkets nya publikation här: Rykande färsk, publicerad i mars 2013.
 
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3002

Om att släppa vikthets, att äta och njuta av livet

Publicerad 2013-04-28 09:14:00 i Barn och familj, Kost och hälsa,

Då och då händer det att jag får frågor om det här med vikt, eftersom det inte undgår människor runt oss att det här med mat och bakning är ett stort intresse i vår familj. Kan man äta vad man vill, när man vill, utan att gå upp i vikt? Äter jag av allt jag bakar? Är min man överviktig, eftersom jag verkar tillhandahålla en hel del kalorier? Jag ser ut att vara tämligen normalviktig - går det ihop med att äta mycket sött?

Svaren är både ja och nej.

Nej, i det avseendet att man inte kan äta vad man vill, när man vill, utan att gå upp i vikt - om man inte rör på sig ordentligt..vilket de flesta känner till vid det här laget. Under vinterhalvåret brukar vi lägga på oss 6-8 kg extra, men eftersom utgångsläget inte ligger högt brukar det rätta till sig när det blir vår. Men visst, även här har diverse metoder provats. Mest framgångsrikt är LCHF, tycker jag själv. Men då måste man ju vara extremt duktig på att avvara sockret..och det är svårt.

Ja, jag/vi äter av allt jag bakar, men jag äter inte upp allt ensam. Det blir bakning 2-3 ggr i veckan, och ibland bakar barnen själva. För mig så är bakning både avkoppling och ett sätt att få utlopp för kreativitet, genom att använda händerna utan att ha hjärnan alltför påkopplad.

Ofta ger jag bort mycket, för jag känner många som uppskattar och blir glada av hembakat. Alltifrån grannar, vänner och gamla farmor (som ju faktiskt jobbade på ett konditori en gång i tiden, men som nu lever sitt liv på hemmet där man bara får ostsmörgås till kaffet..).

För det mesta så äter vi bra hemlagad mat och på bestämda tider; mycket protein, grönsaker och få kolhydrater. Vi använder riktigt smör, grädde, creme fraiche och naturell youghurt i all matlagning. Vi rör på oss väldigt mycket, vanligtvis går jag en timmes promenad per dag - då kan man nästan äta vad man vill. Jag utnyttjar lunchen till att ta en extra promenad, så ofta jag kan. Det kan vara lite uttjatat, men det gäller att få motion att bli lika naturligt som att sova - man bara gör det utan att tänka på det.

Lite av min livsfilosofi är att livet är för kort för att tänka för mycket på att hålla igen på kalorier, och vara alltför fixerad vid sin kropp och hur man ser ut. Livet blir ju så torftigt, mat är så mycket glädje, hälsa och framförallt gemenskap!

Jag märker att vårt sätt att se på mat och rörelse också bidrar till att barnen får det med sig, utan att vi pratar för mycket om hälsa. De gillar mat, begriper sig redan på näringslära och visar inga tecken på nojor kring vikt.

Det är också någonting jag hoppas att de kommer att ta med sig ut i livet; glädjen med att tillreda måltider och äta tillsammans. Det om något är en investering i en god hälsa, både psykiskt och fysiskt.

Vegetariska tjejträffen

Publicerad 2013-04-20 19:30:00 i Vänskap,

Under eftermiddagen jagade jag ut mannen och alla våra barn, och väntade in tre vänner. Ikväll ska det ätas, pratas och skrattas (förhoppningsvis). Vanligtvis brukar jag inte vara särskilt nervös när det kommer till matlagning, men idag är jag faktiskt det. Det blir vegetarisk buffe. Jag har lagat till en salig blandning av smaker den här gången.

Bara en av dem är vegetarian, och hon blir nog nöjd..men jag hoppas de andra blir det också:)

Själv älskar jag vegomat, det har jag gjort ända sedan jag besökte restaurang Örtagården i Stockholm för första gången, för många år sedan. De hade en helt otrolig dignande vegetarisk buffe.

Det var också då jag fick upp ögonen för att vegetarisk mat långt ifrån bara är sallad. (Eller bakpotatis, som en studentkorridorskamrat BARA åt, tillsammans med vitlökssmör, när hon bestämt sig för att bli vegetarian)..

Vad jag tillagat? Det hittar du under sista bilden :) Inga recept idag, men det mesta går nog att hitta på nätet.


 

 

 

 

- Grillade vitlöks och ingefärsmarinerade quornfileer

- Involtini (fyllda auberginerullar med bland annat fetaost och pistagenötter

- Smördegspiroger med spenat och ost

- Bönröra med chili och citron

- Ugnsgratinerad sötpotatis med chevre

- Coleslaw med dijon

- Avokadosallad

- Valnötsbröd

Efterrätt: Kokostårta med färska hallon och physalis (LCHF)

 

 

 

 

 

 
 

 

Mot alla odds - en historia från Treklöverhemmet Ljungskile

Publicerad 2013-04-16 22:29:00 i Acceptans, Funktionshinder, Livsval, Vänskap,

Ikväll tittade jag på Svt:s Mot alla odds, programmet där ett gäng människor ger sig ut på en expedition. De tio deltagarna som på 28 dagar ska ta sig från Atlantkusten till Stilla havet. I extrem hetta, genom tät djungel, tar de sig över bergskedjan Kordiljärerna och bestiger en aktiv vulkan. En riktig utmaning för vem som helst, men särskilt för dessa deltagare - eftersom de alla har olika former av funktionshinder.
 
Vem kan inte känna annat än beundran för de människor som just mot alla odds, faktiskt klarar det vi utan särskilda hinder knappt tänker att vi skulle kunna genomföra? 
 
I ett tidigt blogginlägg har jag berättat om mina egna erfarenheter av funktionshinder. När jag var bebis insjuknade min mamma. Hon fick en sk subarachnoidalblödning, en sorts hjärnblödning som orsakades av ett medfött försvagat blodkärl som ingen visste fanns där. Hon levde helt enkelt sitt liv som vanligt ända fram till en dag 1974, då allt förändrades på några få minuter. Från att ha varit en 20-årig nybliven nygift mamma, förvandlades livet och i ett slag var hon multihandikappad och rullstolsburen. De första åren var hon borta hemifrån mycket, det var delvis långa sjukhusvistelser och i perioder rehabilitering.
 
När jag blev lite äldre, runt förskoleålder, så fick jag åka och besöka henne. Ett rehab som jag har tydliga minnen av är det här: Treklöverhemmet i Ljungkile.
 
http://www.brackediakoni.se/enheter/rehabcenter-trekloverhemmet/
 
Jag läser på deras hemsida att de fortfarande tar emot människor med behov av neurologisk rehabilitering.
Treklöverhemmet var ett häftigt ställe, med fantastisk personal. Jag har många minnen därifrån som barn, en del roliga och en del skrämmande. Jag tror det är ett av få ställen där mamma känt sig riktigt glad.
 
Treklöverhemmet var för övrigt stället där min hund råkade äta några starka mediciner som någon tappat på golvet - vilket medförde en cairn terrier som gick baklänges i en trappa (!)..och där fick jag möjlighet att stifta bekantskap med en hel hög människor med olika historier om hur de hamnat där. Förmodligen gled jag runt rätt fritt och störde verksamheten:/
 
Ibland tror jag vi underskattar hur viktigt det är för människor att få "höra till" att få vara tillsammans med andra som vet precis hur det är, som man kan dela känsla och upplevelse med. Hon var inte ensam, hon behövde vara med människor som förstod - på riktigt förstod. På Treklöverhemmet konfronterades mamma med andra unga, nyskadade människor. En del av dem svårt trafikskadade. Alla var där med ett och samma mål - att återerövra livet, på nya villkor.
 
När hon kom dit första gången var hon i dåligt skick, både fysiskt och psykiskt. En del trodde inte ens att hon skulle överleva. Hon kom dit efter att ha vårdats bland gamla strokedrabbade människor. Hon var 20 år gammal. Ingen förväntade sig någonting, hon låg som en fågelunge i sängen. Förlamad i hela vänster sida. Hon kunde inte ens sitta i sin rullstol, utan att ramla åt sidan. Hon sluddrade när hon pratade, då halva ansiktet hängde.
 
Hon beskriver känslan för mig så här när jag frågar hur det kändes att få komma till Treklöverhemmet:
 
"Jag kände mig så levande där..så frisk, jag behandlades inte som sjuk. Jag glömde nästan bort att jag var sjuk. Trots att jag fick lära mig allt från början."
 
Jag tror att förväntningarna hon mötte fick henne att leva igen. Hon förväntades att återerövra självständighet inom de områden hon kunde träna upp, om än att det kunde handla om att kunna klä på sig en tröja med bara en rörlig hand.
 
Jag kan inte hjälpa det..men jag återkommer ofta till det här..hur man inte ska klaga på småsaker, att man ska glädjas medan man kan i vetskap att allt kan vara annorlunda imorgon, att känna lycka över att kunna ta en promenad, hoppa i en bassäng, springa det fortaste man kan. Allt det där som friska människor alltid tar för givet. Dont ever forget it..liksom.
 
 
PS. Slutligen, om någon därute känner till Edith Barksten, Christer "Fille" Lindberg, Margareta Magnusson, Gun Ekdal, läkarna Staffan Ohlanders och Magnus Fogelberg; som arbetade på Treklöverhemmet när mamma kom dit på 70-talet - berätta för dem att mamma hälsar:) DS.
 
 
 
 
.
 
 

Föräldrar och lärare - lär dig om barn/unga med adhd!

Publicerad 2013-04-10 17:29:00 i Barn och familj, Elevhälsa, Kommunikation, Lästips, Neuropsykiatriska funktionshinder, Skolfrågor,

För en tid sedan sprang jag på en fantastisk bok, som vänder sig till föräldrar, lärare, specialpedagoger och andra intresserade. Den vill jag verkligen tipsa om idag! Skaffa den om du har ett barn med adhd eller möter elever som har den diagnosen.
 
Boken heter Adhd - att leva utan bromsar med underrubriken "en praktisk vägledning" och är skriven av Martin L Kutscher.
 
Kutscher är en internationellt erkänd barnneurolog och författare, verksam i New York. Som förälder själv till en pojke med Add, (samt det faktum att jag själv föredrar kreativt kaos framför ordning) är detta en av mina största utmaningar - att hjälpa honom att strukturera upp sin tillvaro, utan att själv vara speciellt bra på det..Detta tror jag att fler föräldrar och även lärare kan känna igen sig i.
 
Jag har även läst många böcker i ämnet, men ingen har varit långt ifrån lika bra som den här. Boken i sin helhet är rolig och lättläst. Ett kapitel som är helt suveränt rör skolarbetet - och att hålla just ordning och reda.
 
 
 ADHD - att leva utan bromsar : en praktisk vägledning
 
 
Boken sammanfattar även de insikter som framstående forskare inom området gjort. T ex om den neurologiska bakgrunden till adhd, som Kutscher beskriver den: "Frontalloberna sover på jobbet"..
 
Adhd är ett reellt tillstånd. Det rådande kunskapsläget kan sammanfattas på följande sätt; 
 
# Frontalloberna och prefrontalloberna i hjärnan är säte för våra exekutiva och hämmande funktioner.
# Signalsubstanserna dopamin och noradrenalin spelar en framträdande roll för de hämmande funktionerna i frontal-och prefrontalloberna.
# Vid adhd är de här signalsubstanserna inte tillräckligt verksamma. Enkelt uttryckt innebär adhd att frontallobernas "bromsar" samt andra exekutiva funktioner i hjärnan -sover.
 
Oordning finns därför i praktiken inbyggt i adhd. Så gott som samtliga människor med adhd har medfödda svårigheter inom det här området.
 
Kutscher redovisar symtomkriterier för adhd som avser bristande uppmärksamhet, och bland dem kan man se att fem av nio kriterier avser just organisationsförmåga.
 
De övriga fyra berör begränsat uppmärksamhetsomfång och distraherbarhet:
 
-svårt att vara fullt uppmärksam; gör därför fel till följd av slarv eller obetänksamhet
-har svårt att behålla uppmärksamheten
-tycks inte lyssna vid direkt tilltal
-distraheras lätt av yttre stimuli
-har svårt att organisera uppgifter
-misslyckas med att genomföra uppgifter (dock inte pga ovilja eller bristande förmåga)
-undviker uppgifter som kräver uthållig organisationsförmåga
-tappar bort saker som behövs för att utföra uppgifter
-ofta glömsk i vardagen
 
Desorganisation är alltså en inbyggd dysfunktion i diagnosen. Det förklarar, som Kutscher skriver, behovet av att hjälpa barnet/den unge med att HÅLLA ORDNING. 
 
Tolka inte oordning som ett tecken på att barnet inte bryr sig eller är slarvig! Hos människor med adhd fungerar hjärnan annorlunda, när det gäller förmågan att organisera och planera.
 
Ordning är en fråga om förmåga. Vissa människor är bra på att ordna och organisera. De som har adhd, är det inte, och det har med hjärnan att göra - inte att man är slarvig eller lat.
 
"Hjärnan kan så att säga ha extremt goda förutsättningar att skriva en uppsats men extremt dåliga förutsättningar att hitta uppsatsen morgonen därpå..och det är den här slående ojämnheten i fråga om färdigheter som gör den bristande organisationsförmågan till ett funktionshinder.."
 
Kutscher skriver vidare att åtgärder för att möta den bristande organisationsförmågan hos barn/unga med adhd bör spela en huvudroll i skolans åtgärdsprogram för dessa elever.
 
Han beskriver sedan flera handfasta tips och tricks till både lärare och föräldrar på hur man hjälper elever att organisera sitt skolarbete. Alla beskrivna stödåtgärder för bättre ordning kompletterar Kutscher även med andra saker som kan vara viktigt att tänka på:
 
Alltifrån vad man som lärare kan behöva vara observant på; t ex att det finns problem som har kopplingar till adhd. Många elever har också inlärningssvårigheter i någon form, särskilt vanligt är nedsatt skrivförmåga, svårigheter att uttrycka sig skriftligt, problem med stavning, svårigheter att följa anvisningar i flera steg/följa instruktioner i flera steg.
 
I övrigt berör författaren förhållningssätt  på olika sätt; att se realistiskt på barnet/den unge med adhd som du möter varje dag. Om att bevara lugnet; tolka inte problematiska beteenden som personliga förolämpningar.
 
Ett sätt är att regelbundet bedöma de adhd-relaterade beteendena hos ditt barn, eller en elev, med hjälp av en kort checklista, tex:
 
-Distraherbarhet
-Desorganisation
-Impulsivitet
-Rastlöshet
-Överkänslighet
-Kontaktproblem
 
Ovanstående är utgångsläget, alltså inte ett typiskt barn. Detta kan vara värt att tänka på. För om man betänker att det är så här svårigheterna kan se ut, så har man lättare att möta barnet där det är, istället för att gå igång och hamna i konflikt.
 
Erbjud hjälp med det som inte fungerar i den stund det behövs, istället för att ge negativ respons när det redan är försent. Kutscher ägnar även ett kapitel om läkemedelsbehandling, som är väl värt att läsa. Det är tydligt att det finns många fördomar och förutfattade meningar om medicin som kan hjälpa barn med adhd, vid sidan av pedagogiska stödåtgärder och familjestöd.
 
Det näst sista kapitlet ägnas till den unge själv medan det sista ägnas åt en sammanfattning.
 
Läs den!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vägen till Carinas hjärta

Publicerad 2013-04-06 15:02:00 i

Ikväll är vi hembjudna till Carina på middag.

Carina med familj är vänner till oss sedan länge. Är det något jag vet om henne, så är det att hon älskar choklad i alla former. Det börjar bli en vana att ta med sig något smarrigt, hembakat till henne när vi ses. Sist blev det nötkolapaj, dock utan choklad, så den här gången satsar jag på ett säkert chokladigt kort: American chocolate cheesecake. 

Jag tror jag verkligen ligger bra till när jag kommer hem till Torshälla med den här till kvällen..?

 

American chocolate cheesecake

Deg.

2,5 dl mjöl

1 äggula

3 msk kakaopulver

75 g smör

3 msk socker

3 msk mandelmjöl/malda mandlar

 

Fyllning:

2 ägg, delade i vitor och gulor 

1 dl socker

350 g Philadelphiaost

1 dl mandelmjöl/malda mandlar

1,5 dl grädde

1 dl kakao

1 tsk vaniljsocker

florsocker; att pudra över

 

Sätt ugnen på 160 g. Smöra en form m löstagbar botten. Blanda mjöl och kakao, tillsätt smöret och arbeta in det med fingrarna. Rör ner gulan och mandeln. Klä den smorda formen med degen, även upp på klanterna.

Kyl formen, medan du gör fyllningen. Häll gulor och socker i en skål och vispa pösigt. Vispa ner osten, mandeln, grädden,  kakaon och vaniljsockret. Vispa äggvitorna separat i ren skål, för sig. Vänd ner äggviteskummet i chokladsmeten. Fyll pajskalet, grädda i ugnen i ca 1,5 timme. Den är klar när kakan höjt sig och känns fast. Pudra den med florsocker, servera den ljummen.

Paniksyndrom blandat med en liten skvätt gnäll och uppgivenhet

Publicerad 2013-04-05 22:16:00 i Acceptans, Psykologi,

Idag har jag, bland annat, frivilligt hyperventilerat i 90 sekunder (nåja, försökt), snurrat runt snabbt på stället 2 minuter samt försökt att simulera andning genom sugrör. Resultat? Tja..jag blev rätt illamående... av den där åksjukesorten..och jag såg förmodligen rätt lustig ut under tiden. Lägger jag nu till att det hela försiggick på universitetet under lektionstid, så kanske ett och annat ögonbryn höjs.
 
Den enkla förklaringen är att vi frivilligt utsatt oss för olika kroppsliga reaktioner, som en del av arbetet med paniksyndrom, och behandling av densamma, hela dagen. 
 
Som en del av paniksyndromsbehandling ingår sk interoceptiv exponering. Eftersom det är den starka rädslan för vanliga fysiska symtom som är problemet för de som är drabbade av panikångest, så är exponering det enda sättet att bli fri från rädslan. Helt enkelt genom att gradvis vänja sig vid symtomen (hjärtklappning, andnöd, yrsel, kvävningskänslor, domningar/stickningar etc) och så småningom lära sig att de är kontrollerbara och långt ifrån katastrofala.
 
Panikångest = botbart, med andra ord. Bra för eventuella panikare därute att veta.
 
Och från en sorts panik till en annan panikkänsla: min ländryggsproblematik.
 
Som dessvärre inte verkar botbart, trots diskbråcksoperationen i januari. Jag blir inte bättre. Och jag förstår inte varför. Jag gör allt rätt, men ingenting händer. Jag kan inte vända mig i sängen, kan inte hosta eller nysa. Svårt att böja mig, klä mig, sköta vardagssysslor, med mera. Det känns som om ryggraden är av i länden, trots ständig morfinmedicinering. (Verkar jag inte riktigt med i matchen, så vet ni vad det beror på).
 
Jag rullar ur sängen på mornarna, har svårt att gå, och är enormt stel tills medicinen verkat och jag rört på mig någon timme. Kort sagt: jag känner mig fången i min egen kropp. På allvar så undrar jag hur mycket medicin en människa egentligen kan äta? 
 
Jag har för längesedan kommit till en punkt där jag är medveten om att inget annat än acceptans återstår, men det är svårt. Just nu väntar jag på ännu en läkarbedömning, av ny ortoped. Jag måste nog börja vädja för att få en steloperation, även om det skrämmer.
 
Eventuella läsare med erfarenheter av kronisk ländryggssmärta får gärna dela med sig. Vi får se var det tar vägen.
 
Nu får vi ändå försöka glädjas åt att våren verkar vara påväg..och att fler möjligheter till rörelse utomhus kommer med på köpet, för en halkrädd krympling som jag..:/Ha det fint och njut nu av solen när den tittar fram!
 
 
 
 
 
 
 

Annandagen levererar - Dagnys kroppkakor och minisaffranssemlor

Publicerad 2013-04-01 19:09:00 i

Annandag påsk levererar, som någon sa tidigare idag. Närmare bestämt så är det kroppkakor som levereras. Och som om den skogshuggarmaten inte vore nog så hade vi några släta små saffransbullar på lager i frysen, som ska förvandlas till minisaffranssemlor.
 
Kroppkakor är ingen rätt man bara slänger ihop, då det kräver lite förberedelser. Men delar man upp arbetsuppgifterna, som jag och en kompis gjorde idag, så går det hur lätt som helst. Vi brukar använda hennes farmor Dagnys recept.
 
Dagny brukade laga kroppkakor till runt 15 personer ett par gånger per år. Maten serverades i Dagnys trea i Myrtorp, vilket medförde att det var dukat precis överallt. Dagny är numera borta sedan dryga 10 år, men matminnet lever kvar, välkommen till bords :)
 
Receptet hittar du under bilderna från eftermiddagens matlagning.
 
 

 

 

Dagnys kroppkakor

 
4 kg kokt, pressad potatis
8 dl mjöl
4 ägg
6 tsk salt
 
4 hg rökt fläsk
12 hg rimmat fläsk
4 gula lökar
 
Stek den finhackade löken och fläsket, lägg åt sidan. Blanda potatisen, mjölet, äggen och saltet till en deg. Dela degen i lagom stora bitar 8se bild) och fyll med fläsk och lök. Koka dem i saltat vatten i ca 10 min. Lägg inte i för många åt gången, så de klibbar ihop!
 
Servera med skirat smör och rårörda lingon:)
 
Till efterrätt, förvisso några timmar senare, serverades det minisaffranssemlor :)
 
 
 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela