Föräldrar och lärare - lär dig om barn/unga med adhd!

Verkar bra! Något att köpa in till skolan kanske!
Men så bra med ett boktips om detta! Har just tänkt söka efter det (står på jobbfixarlistan...)
Intressant boktips.
Jag undrar...när kommer den andra boken ut då? Och av vem? Jag syftar på den som beskriver de sidor som dessa individer verkligen är experter på, fast som de inte kan använda fullt ut än, mycket tack vare synen och kunskapen/tillvägagångssätten på omgivningen. Jag ser andra bitar med dem, jag ser vad de är kapabla till och vad de kan åstadkomma, och det kan jag säga, att som situationen är idag med samhället och skolorna, så underlättas det inte för dem.
Visst har de svårt i samhället och skolan många gånger, visst kan medicinering vara till hjälp i vissa fall, men...i sannings namn så gäller detta även både samhället och skolan med allt vad det innebär. Kanske borde samhället självt medicineras för att få till en förändring som gör att synsättet på bland annat detta förändras från något som obönhörligen skall passa in i olika fack. Kanske det borde ske ett möte någonstans halvvägs, ett möte som leder till förändringar i och på båda sidor.
Missförstå mig rätt här.
Jag efterlyser en djupare förståelse för dessa individer, en förändrad syn och kunskap. I bland behövs medicineringen såklart för att de ska komma upp på banan, det säger jag inget om, med det jag undrar är varför i hela friden inte samhället (med allt vad det innebär) anser sig behöva förändras för att matcha detta nya?? I stället sker det som vanligt att det ska kategoriseras och stoppas in i fack, och passar det inte in, om det stör det inarbetade sättet, ja då klassas det som dysfunktionellt. Kan det inte vara som så att det som gör detta förfarande per automatik, egentligen är det som behöver förändras, som behöver lära sig att anpassa sig och att hitta nya vägar??
Som sagt, jag motsätter mig inte medicinering i vissa fall, inte heller motsätter jag mig det faktum att de ibland inte fungerar i samhället och skolmiljöer etc. Det jag reagerar på är sättet som de ses och bemöts på, ett sätt där de sätts i fack och ses som dysfunktionella. Det är även till stora delar ett dysfunktionellt samhälle och skolmiljö runt om dem, en miljö som vägrar förändras och hitta nya vägar, som fortfarande vill anpassa dem till det rådande förhållandet istället för att anpassa sig själva.
Såklart får man höra att det kostar, att det inte går, och en massa andra saker vilket är rent nonsens, ett självförsvarstänk. Människor förändras, människan förändras, och detta kommer endast öka och inte försvinna. Ska man medicinera en helt människosläkte i slutändan hellre än att mötas halvvägs??
Vill någon svara på detta så är min mail: [email protected]
Så slipper det bli långa haranger (mer än min) på Victorias fina sida:)
Hejsan! verkar vara en väldig intressant bok och lärorik, är just nu i konflikt med sonens skola IGEN ständigt sen 4 år. ska inhandla den och rekomendera till skolan :)
Tack för din blogg du är bäst :)
kram Annie