HullerOmBullar.blogg.se

Tar lyckofasaden verkligen död på oss?

Publicerad 2013-05-08 08:26:00 i Acceptans, Leva tillsammans, Psykologi, Relationer, Stress,

Igår cirkulerade en länk till en av skådespelerskan Mia Skäringers krönikor runt på facebook: "Lyckofasaden tar död på oss". 
 
Det mesta av det Mia skriver i bokform och i krönikor balanserar det djupt mänskliga; om att bli sedd, räcka till och duga som den man är. Det finns något befriande i att våga visa flera sidor, av vad det innebär att vara människa. Att inte känna skam över tillkortakommanden; som förälder, som arbetstagare, som vän, som partner. 
 
Så här skriver hon bland annat:
 
"Jag tror att upprätthållandet (av fasader) kan ta död på vad som helst. Människor, relationer och livslust. Att överputsade fasader kan vara livsfarliga. Därför skrev jag ofta om min skilsmässa på bloggen. Om min sexlust som kommer och går. Om min pappa som hade alkoholproblem. För att låta andra känna igen sig i mig och därmed avdramatisera sånt som är svårt men som ändå tillhör iallafall mitt liv, mycket mer än stora hysteriska gapflabb."
 
 
Jag funderar också i liknande banor. Men, fasader handlar också om något annat: Om att behålla sina gränser. Det vi väljer att visa upp för omvärlden är oftast det tillrättalagda. Det betyder inte att det inte finns en massa annat där bakom, men det finns också något klokt i att välja att visa upp det i mindre sammanhang, tillsammans med människor vi står nära och är trygga med.
 
Själv tror jag inte att det största problemet är att människor i hög grad väljer att visa upp sina lyckofasader, problemet ligger snarare i hur vi själva tänker...om oss själva och om andra.
 
Att tänka och uppfatta att andra putsar på sina fasader - det kanske de gör, men det är knappast det enda vi människor gör.
 
Istället för att t ex ägna energi åt att tro att andra människor verkar så lyckade och orkar med att ha perfekta hem, så borde vi inse och finna ro i att en bild eller en statusuppdatering på facebook inte är hela sanningen, om hur människor lever. 
 
Människor slåss, bråkar, älskar, skitar ner, tröttnar, har relationsproblem, är pedanta i överkant, slarvar, blir för fulla, ältar, sörjer, skriker, och steker mamma Scan..precis som alla andra hela tiden gör.
 
Om vi börjar tänka så, så behöver vi inte bli så trötta och uppstressade av andras "fasader". Då kan vi ta dem för vad de faktiskt är: ögonblicksbilder av andras liv, inte den absoluta och allomfattande sanningen som måste levas upp till, jämföra sig med, och tävlas mot. 
 
Det är våra egna tankefällor, som tar död på oss..snarare än fasaderna i sig.
 
Tänk istället goda tankar om dig själv, ditt liv och om andra, istället för att jämföra dig med ögonblicksbilder. Tänk att vi alla är ganska lika, med liknande liv och liknande bekymmer och glädjeämnen i våra liv. Lägg din energi på sådant som gör dig glad och nöjd, och acceptera dig själv som du är.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sari Andersson

Publicerad 2013-05-08 19:55:10

Jag stör mig faktiskt inte särskilt mycket på det faktum att andra håller upp och putsar sina fasader, det kan de få göra så mycket de vill. Det jag däremot stör mig på att jag som INTE vill putsa fasaden, utan faktiskt visar att jag är trött, grinig och eländig ibland, inte FÅR göra det, enligt vissa. Då börjar de muttra: "Hur mår hon egentligen?" Bara för att man skriver annat än mys och pys och pussar o kramar. Jag varvar efter humör, och det tycker jag att man ska få göra. Därmed inte sagt att man ALLTID ska skriva ALLT man tänker på, det finns ju gränser, men var och en bör väl få bestämma sin egen gräns? Jag blir personligen lite smått illamående när nån skriver att hon ska "hångla med gubben ikväll", men vill hon berätta det för 300 personer så... Go for it. :P Fram för frihet och mångfald, ner med jante och fyrkantigt tänkande. :)

Svar: Precis min poäng, var och en skriver vad den vill i sociala medier och sätter sina egna gränser. Jag gillar Mia Skäringer och tycker att hon skriver tänkvärt. Mitt inlägg var ett "tillägg" till hennes, ett tankevarv till helt enkelt. Precis som dina statusuppdateringar inte säger allt om dig som person och hur du har det i ditt liv, (om du uppdaterar att du är trött, eländig och grinig t ex, som du skriver) lika lite säger ju de "lyckliga" statusuppdateringarna om hur personen bakom mår, har det eller fungerar. Det är ju just det jag försöker säga i mitt blogginlägg; att bakom fasaderna lever vi ganska lika liv :) Det är intressant att du nämner Jante, för det är ju lite det som detta också med "fasader" handlar om. Kan vi låta människor uppdatera om positiva saker, utan att det skapar irritation, avundsjuka eller tävlingsbegär? Genom att inte döma andra endast utifrån vad de skriver i sociala medier, så har vi kommit en bit på väg :)
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela