HullerOmBullar.blogg.se

Är en personlig tränare lösningen på kroniska ryggproblem?

Publicerad 2013-06-15 08:39:00 i

Som jag skrivit tidigare så brukar jag vanligen inte använda bloggen till ältande av min ryggsjukdom. Av flera skäl. Ett av de större skälen är att jag ogillar att låta smärtan ta så mycket plats i mitt liv, och att jag försökt att hålla vissa zoner fria, som ett sätt att stå ut. Men jag inser också fördelen med att dela med mig av erfarenheter och eventuellt få feedback och tips från andra i samma situation. Så idag, blir det ett inlägg om värken från helvetet.
 
Jag vill egentligen till varje pris undvika steloperation eller diskprotesoperation. Ju mer jag läser om ryggoperationer, ju mer tveksam blir jag. För jag läser och letar. Jag söker hela tiden efter en lösning, en utväg, för jag vet att jag måste hålla hoppet uppe om att en dag få leva utan alla begränsningar ryggproblemen medför. 
 
Tiden börjar även rinna ut för mig, jag arbetar deltid men kommer på sikt att riskera att utförsäkras. Min handläggare på FK har varit fantastisk och stödjande. Men som de flesta känner till är sjukförsäkringen inte längre obegränsad. Framtiden oroar. Hoppet om tillfrisknande gör att jag dammsuger nätet efter behandlingar. Igår hittade jag den här artikeln, och inser att de lika gärna kunde ha intervjuat mig. Kvinnans historia är i stort sett som min egen, (bortsett från hennes lyckliga slut..).
 
http://www.hemmetsjournal.se/Medicin/Medicin-och-halsa/Diskbrack-Traningen-gjorde-mig-smartfri/
 
Sedan januari tränar jag 3-4 ggr i veckan hos sjukgymnast. En timmes promenad varje dag. Det har förvisso gett mig muskler, men smärtan är fortfarande konstant, sex månader efter diskbråcksoperationen. Jag ser i sjukgymnastens ögon att han nog börjat ge upp hoppet om mig, även om han inte säger det. Men när sjukgymnaster allt mer pratar om acceptans (vilket jag själv försöker intala mig)..då vet jag vartåt det barkar. 
 
Kan en personlig tränare vara en lösning? Det låter ju nästan för bra för att vara sant. Nu har min sommarledighet börjat, och jag hoppas samla energi för att leta efter någon som har kunskaper/kännedom om träning med ryggpatienter. Alla eventuella läsare som har tips eller råd får gärna höra av sig. 
 

Kommentarer

Postat av: Anki

Publicerad 2013-06-15 12:30:40

Jag har en ryggskada efter trafikolycka 1981 och har kronisk värk i bröstryggen men min värk är mer molande svidande och inte smärta på så dramatiskt vis. Jag har letat och letat efter hjälp. Laser, akupressur, korsett, massage, ultraljud, vattengympa, träning hos sjukgymnast, friskis&svettis, akupunktur bla bla. och inget gav mig lindring. Sen för 10 år sedan gick jag till Eva Röstberg, sjukgymnast som samtalade och gav mig hopp och små träningsprogram. Jag gick hos henne ett par år och tränade från grunden . Nu tränar jag som f-n. Skidor, löpning, badminton, yoga, cyklar för jag törs inte släppa på kondisen. Ryggen gör ju sig påmind men mildare. Så mitt råd är: Ge inte upp, leta, leta, leta. Prata med alla som har samma som du och hitta din grej. Det jävliga är att träningen inte ger kännbara resultat till att börja med. Jag mådde sämre 3-4 dagar efter jag varit hos sjukgymnasten, sen var det på´t igen och 3-4 dagars down,ända tills en dag när det vände

Svar: Hej! Tack för att du berättar. Röstberg har jag faktiskt varit hos, men det gav inte lika mycket som jag hoppats. Däremot så tror jag mycket på att fortsätta att hålla kroppen igång med träning, i den mån jag klarar av det. Jag kommer att söka hjälp av en PT under hösten. Ser fram emot att få höra mer av dig, om/när vi ses! Kram V
hullerombullar.blogg.se

Postat av: Frida

Publicerad 2013-06-15 20:34:00

Hej! Efter flera års smärta i ryggen har jag nu gjort en diskproteser operation. Jag mår mycket bättre även om jag fortfarande har lite smärta och är stel så är det ingenting mot tidigare. Jag kan verkligen rekommendera en kontakt med spine center i Stockholm och där träffade jag Svante berg.
Sluta att vara envis jag kämpade och kämpade tills kroppen en dag sa stopp nu går det inte längre.

Postat av: Huan-Ji

Publicerad 2013-06-22 14:50:32

Acceptansen är en klok strategi, naturligtvis tillsammans med sjukgymnastik. Livsfilosofi påverkas på sikt och du kommer att ha ett fungerande liv genom dina insatser. Man kallar den för multimodalrehabilitering.
Vad är ditt realistiska mål för smärtlindring? Funderar över ditt mål, din förutsättning och din ork. Vågar satsa på den som du tror på!

Svar: Ja, jag tror också att rehabiliteringen behöver innehålla olika komponenter. Jag är en bit på väg, tack för ditt inlägg!
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela