HullerOmBullar.blogg.se

Den anonyma nässpraysmissbrukaren

Publicerad 2013-01-25 20:04:00 i Allmänt, Vänskap,

Idag har jag tillbringat delar av dagen med en vän jag alltid uppskattat, men som jag dessutom lärt mig att uppskatta ännu mer. Det senare pga att vi gett oss in i ett gemensamt äventyr, som kräver att vi regelbundet måste tillbringa rätt mycket tid, ensamma.
 
För att fördriva tiden så PRATAR vi med varandra. Har ni hört?! Helt Ostört. Fantastiskt och underskattat.
 
Att prata utan att bli avbrutna av mobiler, (nåja..nästan) barn, allmänt störande saker eller kravfyllda arbetsuppgifter är ovanligt i dessa tider. Hon är dessutom intelligent, har självdistans, humor och kan bjuda på sig själv. Duktig och kunnig inom sitt arbetsfält är hon dessutom. Hon har ett psykiskt betungande arbete som jag tycker att hon verkar klara galant. Hon är en av några vänner som jag definitivt skulle fråga om råd eller hjälp.
 
Men. I de lugnaste vatten. Hon har en last hon döljer. Sällan kunde man ana missbrukaren bakom denna fasad! 
 
Idag flämtade hon plötsligt till; men GUD! Jag har ju glömt nässprayen hemma! Och hjälp..vad ska jag göra?!
 
-Tror du jag kan köpa av någon som har med sig?! (Svar: ehh..?)
 
-Har de nässpray på Pressbyrån?!  Vad gör jag annars? (ängslig och desperat röstläge).
 
Ja, det är sant. Min vän missbrukar, helt ohämmat, nässpray. Sällan har jag förstått allvaret i hennes addiction. Men hon erkänner med flackande blick att hon slutat flera gånger, men tagit återfall på återfall. Provat avvänjning. Men icke. Fortfarande ett stenhårt beroende.
 
Desperat lutar hon sig över disken på Pressbyrån, och jag hör henne fråga hur många mg (!) den ena eller andra sorten innehåller av något ämne. Nasin. Nezeril. Nasoferm? Vilken är starkast? Vill hon ha med mentol? 
 
När mentol kom på tal satte jag faktiskt ner foten. Ok, hon är ansvarig för sina egna handlingar.. men någonstans var jag tvungen att dra en gräns, och helt allvarligt, hur ofta är det skönt att spruta näsan och få känslan av att ha pillat upp en Vicks blå i vardera borre? (Kan inte vara bra för den lilla slemhinnan. Snart kollapsar hennes näsa som Michael Jacksons).
 
Har ni läsare förresten någonsin funderat över STYRKAN på en nässpray? Varit beredda att köpa av okända människor? Jagat produkten med en desperation i blicken? Fått abstinensliknande snörvlingar?
 
Ja, ni hör själva..min vän är bortom räddning och helt utom kontroll. Jag publicerar även detta blogginlägg på min facebook, så får vi se om hon vill outa sig själv och be om råd?
 
Kanske med orden:
 
"Hej. Jag heter XXX och jag är nässprayholist".
 
Vi får se...Ha nu en härlig helg alla finisar därute :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Therese Linejung

Publicerad 2013-01-26 05:03:13

Puss på dig!

Postat av: verhau

Publicerad 2013-01-26 13:44:42

Din vän e inte ensam. Jag har hört om det förut, av en på jobbet, me samma last. Svårslutat har jag förstått :(

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela