HullerOmBullar.blogg.se

Semmelcupcakes till helgen

Publicerad 2013-02-01 10:23:00 i

Jag har en kollega som är lika bakfrälst som jag själv, och för några dagar sedan bakade hon semmelcupcakes och lade ut på sin blogg; "Jag Endast Jag". Ursprungsrecept från KellyBiddle.se.

I samma veva sa farmor att hon önskade sig semlor i födelsedagspresent, så det passade perfekt att prova. (Faran med att baka en sats utan att ge bort är som bekant att man äter för många själv..)

Så vad tycker jag? Jo, de är riktigt, riktigt goda. Lagom storlek. Konsistensen på dem är liknande vetebröd, trots att det är en sorts sockerkakssmet i grunden. Jag hade dem inne i ugnen lite längre än 10-12 min, som det står i receptet, och det blev jättebra.

Receptet hittar du under mina bilder. 

Inte proffsspritsade, men fullt godkända!

 

 

 

Lycka till!

Semmelcupcakes

Ca 10 st


4 ägg
3 dl socker
100 gr smör
2 tsk kardemumma
1 dl mjölk
2,5 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl

Mandelmassa
En skvätt grädde eller mjölk

Vispgrädde och florsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smält smör, kardemumma, mjölk, bakpulver och mjöl och rör ihop. Häll smeten till 2/3 i en smörad muffinsform i mitten av ugnen och grädda ca 10-12 min i 200 grader. (Själv smörade jag inte muffinsformen, utan satte i bakformar istället. Gör som du tycker känns bäst). Låt svalna och skär sedan bort ett lock på varje muffin. Rör samman mandelmassa och lite grädde till en jämn smet. Gröp ur varje muffins och fyll med smeten. Vispa grädde med lite socker och spritsa på varje muffin. Pudra med florsocker.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-02-01 11:05:57

Ska testa!!! Tack! Stod precis redo att göra rågsiktskakor som är den nya favoriten här men inser att det blir en tur till affären senare idag för att fylla på smörförrådet. Ägg har jag ju i hönshuset ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela