HullerOmBullar.blogg.se

Vägen till Carinas hjärta

Publicerad 2013-04-06 15:02:00 i

Ikväll är vi hembjudna till Carina på middag.

Carina med familj är vänner till oss sedan länge. Är det något jag vet om henne, så är det att hon älskar choklad i alla former. Det börjar bli en vana att ta med sig något smarrigt, hembakat till henne när vi ses. Sist blev det nötkolapaj, dock utan choklad, så den här gången satsar jag på ett säkert chokladigt kort: American chocolate cheesecake. 

Jag tror jag verkligen ligger bra till när jag kommer hem till Torshälla med den här till kvällen..?

 

American chocolate cheesecake

Deg.

2,5 dl mjöl

1 äggula

3 msk kakaopulver

75 g smör

3 msk socker

3 msk mandelmjöl/malda mandlar

 

Fyllning:

2 ägg, delade i vitor och gulor 

1 dl socker

350 g Philadelphiaost

1 dl mandelmjöl/malda mandlar

1,5 dl grädde

1 dl kakao

1 tsk vaniljsocker

florsocker; att pudra över

 

Sätt ugnen på 160 g. Smöra en form m löstagbar botten. Blanda mjöl och kakao, tillsätt smöret och arbeta in det med fingrarna. Rör ner gulan och mandeln. Klä den smorda formen med degen, även upp på klanterna.

Kyl formen, medan du gör fyllningen. Häll gulor och socker i en skål och vispa pösigt. Vispa ner osten, mandeln, grädden,  kakaon och vaniljsockret. Vispa äggvitorna separat i ren skål, för sig. Vänd ner äggviteskummet i chokladsmeten. Fyll pajskalet, grädda i ugnen i ca 1,5 timme. Den är klar när kakan höjt sig och känns fast. Pudra den med florsocker, servera den ljummen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela