HullerOmBullar.blogg.se

Söndagens mini-mezetallrik

Publicerad 2012-09-24 17:43:42 i Allmänt, Mat för festligare tillfällen,

Helgen förflöt snabbt, som den brukar. Vi har besök av svärmor och hennes man, som stannar hos oss några dagar. Vi har fått så mycket hjälp med sånt som vi aldrig hinner göra annars, bland annat har ett omfattande trädgårdsarbete blivit gjort. (Jag tror inte de står ut med att se allt som inte blir gjort, ärligt talat..)
 
När folk spenderar tid på arbete ute i ens trädgård, (rensar, eldar och gräver) så är det minsta man kan se till att de äter bra. Vi bestämde oss för att laga lite mezerätter, jag och svärmor. Men det skulle samtidigt gå hyfsat snabbt, så det blev bara några få, som lagom fyllde en tallrik.
 
Hon gjorde väldigt goda stora köttbullar på nötfärs (ägg, sambal oelek, riven gul löl, vitlök och kryddad med spiskummin, svartpeppar och salt) som vi sedan fyllde med fetaost.
 
Till det kokade vi hel bulgur i buljongtärning och curry, fixade en hummus (kikärter, vitlök, naturell youghurt), och gjorde en varm tomatsås vid sidan av på körsbärstomater. Vill man ha det lite mer LCHF, så är det bara att utesluta bulguren.
 
Jag hittade 3 auberginer i kylen som jag skar i tunna skivor och marinerade i vitlöksolja, extra pressad vitlök, flingsalt och chili, innan jag ugnsbakade dem rejält mjuka på en ugnsplåt tillsammans med klyftad paprika, (Det är ett gott tillbehör till mycket, och kan vara en god vegorätt att servera med något annat). 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela