HullerOmBullar.blogg.se

Jag + Chokladtårta = sant

Publicerad 2012-09-23 09:02:00 i

 
Jag har många kärlekar i mitt liv. Min man är en, och chokladtårta en annan. Fråga mig inte vad jag skulle välja om jag tvingades till ett val..
 
Det finns nämligen få bakverk som jag älskar lika mycket som chokladtårtor och kladdkakor.
 
Under en period i vintras bestämde jag mig för att börja sammanställa alla mina favoriter. Det slutade med att jag började kategorisera alla recept på allt bakat som jag någonsin sparat. Helt galet. (Jag var sjukskriven då pga diskbråcket, och rätt rastlös vilket är en del av förklaringen).
 
Jag fick faktiskt, tillslut, ihop en hel handskriven bok med mina bästa recept, uppdelat i kapitel som jag döpte till chokladtårtor/kladdkakor, brownies/blondies, småkakor/biskvier, tårtor, cheesecakes, mjuka kakor och vetebröd/bullar och matbröd.
Men.. tillbaka till detta med chokladtårtor: Jag har räknat till ca 30 olika varianter av chokladtårtsrecept/chokladkakor i den här boken..och ja, jag vet att det är lite stört..men det är onekligen en god hobby..?
 
Idag tipsar jag nämligen om min toppfavorit, en amerikansk chokladtårta som jag bakade igår eftermiddag; Devils Chocholate cake. Helt klart en tårta för särskilda tillfällen, eller om man helt enkelt får ett tvång av "måste-ha"..eller som en kokboksförfattarinna skriver; om man har ett brustet hjärta :)
Här kommer receptet:
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Till botten:
 
200 g mjukmicrat smör                
3 dl socker
3 ägg
1 1/2 dl kakao
5 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
3 dl vatten
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke, ställ åt sidan. Vispa smöret med sockret, tillsätt äggen under kraftig vispning. Varva det torra ner i smeten med vattnet. Häll i en smörad och mjölad form. Grädda ca 40 min, kolla om den är färdig med provsticka. Låt svalna och dela i tre bottnar. (Om någon botten går sönder, så är det inte hela världen, det går att pussla ihop med all fyllning, och när tårtan stelnat märks det inte).
 
Gör fyllningen/krämen:
 
400 g mörk choklad
2 dl grädde
125-150 g smör
 
Smälts tillsammans över vattenbad. Låt svalna helt (viktigt). Vispa därefter med elvisp, kraftigt. Lägg ihop bottnarna med chokladfyllningen, spara en del till att ha runt om och ovanpå. Låt stå svalt i kyl tills den stelnat. Servera som den är eller tillsammans med grädde och bär.
 
Den är som godast dagen efter och håller några dagar i kylen.
 
Lycka till!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2012-09-23 11:44:35

Den här tårtan vill Ella ha när hon fyller fem år! Jag kan verkligen förstå henne. Ser supergod ut ju !!

Postat av: jenny

Publicerad 2012-09-23 16:56:40

å skulle ha sett det här tidigare då har min älskade fått chockladtårta ;-)

Postat av: Annie i O-ström

Publicerad 2012-09-23 20:16:13

mmmm choklad är gott och denna ser supergod ut, måste baka den snart... :D

Svar: Vad roligt, ja gör det! Kul att du besöker min blogg, E hälsar :)
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela