HullerOmBullar.blogg.se

Den fula verkligheten

Publicerad 2012-11-08 19:17:00 i Allmänt, Barn och familj, Föräldraskap, Leva tillsammans, Livspussel,

"..Det är mörkt och instängt i mitt sovrum och jag tittar upp i taket. Jag ligger som ett kryss i sängen med otvättat hår, och gårdagens trosor och har ingen tanke på att stiga upp. Mascaran och eyelinern från kvällen innan ligger som ett lager under ögonen och jag luktar allt annat än ett knippe rosor. Jag vänder och vrider mig mellan sängkläderna som borde ligga i tvättkorgen istället för i min säng..Som vanligt tar jag upp min Iphone för att kolla Facebook, Twitter och Instagram när jag vaknat. Bilderna som möter mig är allt annat än skabbiga. Folk har postat foton på soliga höstpromenader, en "söt valp" som gäspar, snygga outfitbilder, en fräsch lördagsbrunch, barn som skrattar, ett vackert landskap, poserande från provrum och en båttur där det dricks vin..."

Nej, det är inte jag som skriver ovanstående. Men det hade kunnat vara jag, eller du kanske? Jag skrattar när jag läser Sofie Strandbergs krönika. Vad hon vill ha sagt är att vi alla vill visa upp vår bästa sida, dela med oss av vår yta, det polerade och tillrättalagda, på nätet.

Det är på inget sätt standard att fara omkring och fota det fula, stökiga och sjaskiga. Vi lägger inte gärna ut statusar där vi ordagrant återger gräl och osämja eller vardagstristessen. Hon vill påminna om det vi alla vet egentligen, att livet inte ser ut sådär, som på våra stylade bilder av oss själva, våra hem och våra familjer. Hos vissa väcker det ångest, bland andra tas det med en axelryckning. 

Vi kanske skulle börja bli bättre på att lägga upp fler foton på den stökiga vardagen? En kul sida på Facebook heter "Family living - the true story". Där samlas de äkta hemma-hos-bilderna, (tyvärr har jag inte lagt upp någon själv där än), men skrattat lite halvhysteriskt igenkännande. Projekt som aldrig blir klara, halvrenoveringar och allmänt stök. Skitkul och nödvändigt, som omväxling till alla perfektionsbilder. En gång i tiden köpte jag tidiningen "Hus och hem", men det har jag gett upp för längesedan. (Alla som har barn och inte lider av städtvång vet ju hur det fungerar).

Själv funderar jag på att fota alla mina fönster, alla saknar blommor. I princip alla. (De dör ju bara, så jag har gett upp att lägga pengar på det). Eller min hall, som jag brukar återkomma till, som ser ut som en golvgarderob.

Just nu har jag en hallbyrå, som är full med ca 10 klistermärken som det står "Melvin" på. (Vilket hade kanske varit lite ok, OM det hade bott någon Melvin här överhuvudtaget). Huset saknar också saker på väggarna, trots att vi flyttade in 2004. Jag brukar låtsas att jag gillar den sterila inredningsstilen :D

Cupcakesbakande (hjälp) och inredningsintresserade kvinnor får sig också en släng av sleven, läs t ex den här bloggen 

 http://skrietfrankarnfamiljen.blogspot.se/2009/09/family-living-true-story.html

(Till mitt försvar vill jag ändå säga ...att det förstår ni väl att om man lägger ner mycket tid på bakning och matlagning, som jag till exempel, så får annat stryka på foten..)? 

Hur som helst, verkligheten är ful emellanåt..ibland jäkligt stökig, och allt annat än perfekt. Men ändå helt ok. Ingen behöver låtsas för mig, och jag tänker inte låtsas det för dig :)

 

 

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela