HullerOmBullar.blogg.se

Snöänglarnas saffransbutterkaka med vit choklad och mandelmassa

Publicerad 2012-12-08 18:41:00 i Allmänt,

I veckan kom då det vi bävat för under några år, nämligen en dag med hur mycket snöfall som helst - i kombination med en trasig traktor..(Vi har hjälp med plogningen av en granne som har en, eftersom vi har en ganska lång väg fram till huset). Med hjälp av en annan granne med spade, så kunde vi åtminstone få en tillfällig plats för bilen, som tur var. Lite senare överraskade sonen sin mamma rejält med att ha handskottat i över en timme, när jag trodde att han fortfarande var ute och lekte! (Det var lite samma känsla som i den där Trissreklamen.."Plötsligt händer det..!) Jag gillar egentligen inte vintern alls. Den dagen jag inte arbetar längre har jag för avsikt att emigrera några månader om året, det har jag sagt här hemma..men till dess är det bara att bita ihop. Åt andra sidan är det ju väldigt vackert, det går inte att säga annat..Jag passade på att fotografera lite, medan ungarna lekte ute. På eftermiddagen fick jag för mig att baka en saffransbutterkaka med vit choklad. Jag letade efter recept, men hittade inget. Det slutade med att jag använde ett vanligt grundrecept på saffransdeg, som jag fyllde med smör och riven mandelmassa. Penslade sedan med ägg, hade på pärlsocker och mandelspån. Den vita chokladen hackade jag över i slutet av gräddningen, för den är rätt värmekänslig. (175 g ca 25 minuter) Tips! Glöm inte att ställa bullbitarna en bit ifrån varandra i formen (se bild), för de behöver plats att jäsa! Om du vill kan du ha glasyr på, jag hade det..men det funkar utan tack vare chokladen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela