HullerOmBullar.blogg.se

Vad är det för fel på fläskkotletter?

Publicerad 2012-08-13 17:43:15 i Allmänt, Mat,

Häromdagen lovade jag några vegetarianvänner att återkomma med mer vegomat, för jag äter faktiskt en del, och vad gör jag?
 
Jo, jag svarar med att skriva ett inlägg om fläskkotletter.
 
Men det är inte min mening att provocera..jag lovar verkligen..:) Det är bara det att det var just fläskotletterna som kom över mig idag (läs igår). ..Jag lovar också att sona för detta, Lotta, Anne, Therese och Sophia, genom att återkomma snarast med mina bästa vegorätter..)
 
Men..hur som helst: Vad är det med folk och fläskkotletter? Jag tycker var och varannan klagar på att det är torrt och tråkigt?
 
Det är ju helt fel, det är hur bra, god och enkel mat att laga som helst. Men de måste brässera (puttra i lite sky eller en sås ett tag) och kryddas upp.
 
Jag har en förkärlek för grytor, för att jag tycker att det är ett bra sätt att variera vardagsmaten på. Något vi äter ganska ofta är olika variationer av den här kotlettgrytan, endera med benfri kotlett eller med ben, det går bra vilket som.
 
Ok, jag säger direkt att det är en rätt som kräver lite mer tid, tex brukar jag laga det en söndagskväll och ha till dagen därpå som jag gjorde igår. Då är det bara att värma, vilket kan vara smidigt en trött måndagseftermiddag som idag.
 
Det går att blanda i nästan vad som helst i en kotlettgryta som smaksättning. Tex dijonsenap, vitlök eller som idag; blandade färska örter. Jag rotade runt hos grannen (för mina har dött av någon anledning..hoppsan)..och jag hittade Rosmarin, persilja och oregano. Under sista bilden kommer ingredienserna till dagens middagstips..
 
 
 
 
Och så här fint blir det när man skrämmer upp gryta från gårdagen och hackar i lite av örterna:
 
                                                                                
 
 
Barnen fick kokt potatis till, så det var det enda som behövdes fixas med idag. Eller nej, förresten, vi fixade en coleslaw till oss LCHF:are också: Strimlad vitkål, majonäs, creme fraiche och pressad vitlök. Funkar till det mesta och håller i kylen några dagar. 
 
                                                                            
 
 
Kotlettgryta på ett ungefär:
 
Fläskkotletter, skivade benfria eller med ben
Gul lök, eller purjolök
Burkchampinjoner, hela eller i bitar, eller färska om man vill ha det
Sambal oelek
Vitlök
Torkad rosmarin
Salt, svartpeppar efter smak
Vitt vin, /Sherry eller vatten/matlagningsgrädde/grädde beroende på vilken sky du föredrar
 
Maizenaredning, om du önskar reda av.
 
Bryn kotletterna, gärna i en järngryta, lägg sedan åt sidan. Bryn champinjoner och lök tillsammans med kryddor. Lägg tillbaka kotletterna. Fyll på med valfri vätska, upp till  kotletterna ungefär. Låt brässera, småputtra under lock ca 45 minuter. Red av med Maizenaredning om d vill ha lite tjockare sås, eller nöj dig med skyn. Servera med pasta, ris eller potatis. Lycka till :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela