HullerOmBullar.blogg.se

Kylskåpsekot blev minipizzor

Publicerad 2013-05-26 17:17:00 i

Mors dag är det idag, och det fick jag veta via en liten kärleksfull lapp i morse. Vi är hemskt dåliga på att komma ihåg att uppmärksamma både det ena och andra i den här familjen, men en av fem hade i allafall lagt det på minnet genom att noggrant skriva upp det i sin almanacka på sitt rum.

Jag kan inte påstå att vi firat Mors dag något vidare, för när det blev dags för middag ekade kylskåpet rätt tomt. (Men så här dags in på dygnet så verkar det som att jag..fortfarande är en mamma :)

Med jäst, olivolja, vatten, krossade tomater samt diverse småslattar med grönsaker och ett par Bratwurstkorvar.. så ordnade sig middagen. Halva hushållsosten gick förvisso åt på köpet..men det må väl vara hänt!

En grej att tänka på är att mixa de krossade tomaterna tillsammans med rätt rejält m både vitlök och kryddor, då blir pizzorna mer smakrika. 

Proportionerna när man gör pizzadeg är inte så himla viktiga, (ha överseende med om jag skrivit det förut) ta 4-5 dl vatten och ljumma tillsammans med olivolja innan du blandar ihop det med 25 g jäst. Räcker till ca 8 mindre pizzor. Häll i mjöl och knåda ihop degen direkt för hand, jag tycker man kan känna när den känns lagom. Kavla ut i slarviga små rundor, (ju fulare desto godare?)

Grädda hastigt i 250 g ca 8 min. Ät och njut!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela