HullerOmBullar.blogg.se

Förnöjsamhet som vägen till lycka?

Publicerad 2013-03-15 17:33:00 i Acceptans, Livsval,

För några dagar sedan satt jag i ett väntrum. Som vanligt plockade jag med de tidningar som fanns att tillgå. Min uppmärksamhet drogs till en artikel, den handlade om förnöjsamhet som vägen till lycka.
 
Författaren ville dela med sig av sina, numera, mer nyanserade tankar om detta med att vara nöjd. Det fanns nämligen en tid då hon själv såg med lite irritation på nöjda människor, som att de stod för en sorts tristess och håglöshet, att de nöjda människorna var utan drömmar.
 
Själv var författaren en människa som ville förändra, göra om och göra nytt. Senare i livet kom hon att ompröva detta, för bakom strävan efter det som var nytt och bättre doldes höga krav och jakt på perfektion. Hon började fundera över om det faktiskt inte är så att en människa som är nöjd, kanske har en större förmåga att njuta av nuet, av de små ögonblicken och kornen av lycka i tillvaron? 
 
Kanske är nöjdheten något att sträva efter. 
 
Detta är sant. Själv glädjer jag mig hela tiden åt alla möjliga småsaker i tillvaron. Men även åt de större underverken, som vi ofta bara tar för givet: Att vara älskad. Att få vara nära sina barn. Att ha nära vänner. En annan sak jag själv alltid återkommer till, är att jag är så glad över att jag kan gå. Jag tror att det beror på att jag på nära håll fått uppleva rörelsehinder, (min mamma sitter i rullstol). När jag deppat ihop över saker och ting, så har jag alltid kommit tillbaka till att jag i allafall i stort sett är frisk, mina ryggproblem till trots. Ibland måste man fokusera på det som är positivt, för att överhuvudtaget stå ut med det som är mindre bra.
 
Kanske är konsten också den att inte blanda ihop ett eventuellt missnöje med sig själv som människa, med ett missnöje med sin situation? Är man missnöjd med sig själv, spelar det ju ingen roll hur många yttre förändringar man än genomför. Risken är ju stor att man ändå aldrig blir nöjd. Den enda förändring som då möjligen kan hjälpa, är att försöka träna på att vara nöjd med sig själv så som man är.
 
Men..om det däremot är situationen som behöver förändras, så är förnöjsamheten inte ett val. På det finns det ju också flera exempel. Ett är att leva kvar i ett dåligt förhållande där bara den ena vill förändring, ett annat kan vara att stanna kvar på ett arbete som man inte trivs med. Att vara förnöjsam är i de fallen inte ett alternativ.
 
Skillnaden är ju rätt stor mellan "att vara nöjd" och att "bara nöja sig"
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anne

Publicerad 2013-03-15 20:33:36

Så kloka ord, håller med damen :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela