HullerOmBullar.blogg.se

Potatissallad på franska

Publicerad 2013-02-15 18:00:00 i

Min favoritmorbror blir 50. Det måste naturligtvis firas. Ryggskrället vill som vanligt inte vara med, trots ett införskaffat "njurbälte", då är det tur att den yngre generationen kan inkallas. Som ni vet sedan tidigare, så tycker jag att matlagning är en måstesyssla att lära ut till sina barn, och de kan hjälpa till med rätt mycket, rätt tidigt.

Så medan jag smyger omkring här med det otroligt fula bältet på och ger order, så får min stilige son skära kokt potatis i bitar.

Varmrökt lax och fransk potatissallad ska nämligen serveras den blivande 50-åringen, och här kommer mitt bästa recept! (En variant från Arla) Passar till (nästan) allt.

  • 500 g kokt kall potati
  • 1 st färsk rödlök

Aiolidressing:

  • 1 st äggula
  • 12 tsk dijonsenap
  • 12 dl Arla® Smör-&rapsolja oliv
  • 1 st vitlöksklyfta
  • 1 tsk citronsaft
  • salt och peppar
  • 12 dl grovhackade färska blandade örter (Elliot tog basilika och timjan)
Blanda potatisen skuren i bitar med finhackad rödlök och örter. Blanda dressingen i en skål och skeda över. Rör ihop försiktigt, låt stå några timmar innan servering.
 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela