HullerOmBullar.blogg.se

Smörgåstårta? Är inte det lite 80-tal?

Publicerad 2013-08-04 21:36:00 i Barn och familj,

Man kan inte påstå att det varit speciellt mycket "bullar" på bloggen på länge, (knappast något "huller" heller) och orsaken stavas semester. Visst finns det saker att skriva om, samtidigt som jag stått i köket en hel del, men dokumentationsivern har legat lågt..så nu är det dags att ta igen det med ett nytt inlägg med sommarmat, dvs kall mat, tillsammans med lite foton från en fantastisk sommarhelg.

Vädret har ju visat sig från sin bästa sida, vilket gjorde det enkelt att ordna en spontansamling av vänner här hemma. Tanken vara att laga sushi, men maken beställde smörgåstårta.

"Smörgåstårta"? ..skrev en av vännerna i ett sms. "Är inte det lite 80-tal? (otacksamma jäklar ;)..

En gång i tiden gjorde jag smörgåstårtor på mitt första riktiga sommarjobb, i köket på dåvarande OBS. (Det var runt 1988-89). Jag gillade två av deras fyllningar, som jag ofta brukar använda sedan dess.

Jag tycker det är snyggt att bygga tårtorna rätt höga, men det är en smaksak. Här kommer receptet (med mina tre bästa fyllningar):

 

Till två stora smörgåstårtor (8-10 bitar på varje)

3 st Pågens Rasker (valfri, ljus eller fullkorn)

Fyllning 1:

5 dl lättvispad grädde

2 askar bredbar leverpastej (250 g st?)

2 dl bostongurka (ta efter smak)

 

Fyllning 2

2 askar lagrad mjukost (400 g st ca)

3 dl finhackad purjolök

3 dl keso

 

Fyllning 3

2 brk majonäs

2 små burkar krossad, ngt avrunnen ananas

finhackad rökt skinka, ca 3 dl

svartpeppar eft smak

 

Bygg med 6 skivor per varv, för att få storleken du ser på bilden, (ca 30x20 ca)

Varje fyllning räcker i två lager till två tårtor. Till garnering använde jag tunnskurna skivor zucchini på sidorna, men använd din fantasi om du inte gillar den grönsaken. Överös tårtorna med grönt, mycket ägg och räkor/skinka/ost om du gillar det, eller väl annat pålägg. Glöm inte låta dem stå i allafall 12 timmar innan servering, så de får möjlighet att safta till sig.

Som vanligt brukar det bli en del över..och det blev det..men det var inte helt fel att duka fint ute imorse och lyxa med smörgåstårta till frukost!

Söndagen har lunkat på, och två vänner till kom på besök. Det har varit ungar överallt, spontanlagning av lunch och spontanbakning av en marängtårta med jordgubbar och hallon. Allt som allt har vi utfodrat runt 12 personer här idag (4 vuxna och 8 barn), så det fick bli en stor rackare till marängtårta, för att den skulle räcka. (Det blev det vanliga sk "Pinocchio" receptet som användes, som går att hitta i nästan varje kokbok).


Jag valde att använda Pågens grova toastbröd i två lager, för att bryta av men det är valfritt vad man vill ha.

Frukost i solen, smörgåstårta och en kopp the :)

En dag med bus, bad och mys får avslutas med en stoor marängtårta..inte helt fel en härlig sommardag som den vi haft idag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela