HullerOmBullar.blogg.se

Likdoft och hembakt Ambrosiakaka

Publicerad 2012-09-04 20:14:52 i Kaffebröd,

När jag kom från jobbet idag luktade det baske mig prutt och dött kadaver i hela huset. Eller som min sexåring konstaterade : mamma, det luktar toalett här! Orsaken till den ruttna odören, som till och med hängde utanför huset, var att maken bestämt sig för att ha en spontan surströmmingsskiva med några jobbarkompisar. På vår nya veranda förvisso, men den karakteristiska doften tog sig in överallt..Men trevlig stämning hade de när de åt och mumsade i sig.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska känna för surströmming. Det smakar inte riktigt som det luktar, och med ett gott tunnbröd, kokt potatis i bitar, lök, gräddfil och Västerbottenost så går det ner och är..tja..rätt ok. Men jag gillar inte att fiskbitarna kommer emot tungan.så jag får väl träna lite till nästa år. Jag är inte övertygad än!
 
En del surströmmingsfantaster äter helst den ofileeade strömmingen, medan vi andra nybörjare föredrar de som är benfria. Det bästa med skivan var dock efterrätten som en av besökarna hade med sig; en hembakt, tokäkta gammal hederlig Ambrosiakaka. Med vaniljfyllning! (Jag är medveten om att jag är en kaknörd av högre rang, måtte åtminstone några av er därute finna detta inlägg värt att läsa)..
 
Här nedan kommer lite bilder från eftermiddagens stinkande tillställning, med kakan som avslutning :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Jesper

Publicerad 2012-09-04 20:25:36

Måste säga mat som varken ser gott ut, smakar gott eller doftar gott är inget för mig. Minst ett av kriterierna måste vara uppfyllt!

Peace Love och Löparskor

Postat av: Eva

Publicerad 2012-09-04 20:51:10

Ha ha! Som gammal Hälsingebo är jag van med surströmming. Varje år åt vi det när jag växte upp. Huset stank, alla var glada och jag åt!

Postat av: Madelene

Publicerad 2012-09-04 21:08:57

Ambrosiakakan såg åtminstone god ut!

Postat av: Lasse

Publicerad 2012-09-05 20:00:58

Ölen och ambrosiakakan ser bra ut!

Svar: Det förstår jag att du tycker, Lasse :)
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela