HullerOmBullar.blogg.se

Jag vill vara gift med en bibliotekarie!

Publicerad 2012-09-13 20:17:00 i Allmänt,

Nu har jag i ett närmast apatiskt tillstånd suttit och surfat runt på universitetsbibliotekets hemsida i 20 minuter.
 
Tanken var från början otroligt god. Humöret var på topp. Jag skulle ta mig in, med lösenordet som jag har full koll på, (för en gångs skull har jag liksom flow från början!) använda alla färdigheter jag tror mig ha i att söka vetenskapliga artiklar på en databas med det något pimpade namnet "PsycInfo", och använda referenserna i en hemtenta som ska vara levererad till den 28 september.
 
Vad händer då?
 
Svar: Sjukt lite händer. 
 
Det lilla som händer är att jag sitter här och tittar på fotot av en gullig liten tant under rubriken "Boka en bibliotekarie". Det står tyvärr ingenting om hon kan komma nu, och stanna ett par år.
 
Andra kvinnor i min ålder drömmer om att ha en personlig stylist. Jag vill vara gift med en bibliotekarie.
 
 
Jag vill ha en bibliotekarie, HÄR, ständigt i mitt hus, under resten av utbildningen. Han/hon får gärna ha en toppskrivare under den ena armen och en laptop under den andra, ständigt vara beredd att leverera. Söka och hitta allt jag behöver, utan att jag behöver fundera över hur jag ska trunkera och använda citattecken för att få de de relevanta träffarna. 
 
Sist vi var på plats för seminarie, fick vi för övrigt träffa en liten kvinna med det typiskt stereotypa bibliotekarieuteendet. Hennes uppgift var att guida oss runt i informationssökningens värld. (Den har förändrats sedan jag var student senast, det ska gudarna veta)...Vi blev snart varse att inte låta oss luras av hennes väna yttre. Hon visade sig snabbt vara en biblioteksvärldens motsvarighet till en Ninja..en skoningslöst skrämmande informationssökare!
 
Så här var ju inte barndomens bibliotekarier? De satt ju snällt och fotade böckernas etiketter i lånedisken eller stod och bläddrade i papperskataloger med små kort i biblioteket. Inte kunde man drömma om att man en dag ville ha en hemma hos sig, för att informationssökning på nätet förvandlats till rymdforskning?
 
Nå. Imorgon är en annan dag, som man brukar säga. Då ska jag minsann attackera problemet igen..helst utan att avbryta för att blogga istället..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-13 21:23:07

Åh, minns när vi sökte & sökte på Örebro högskolebibliotek! Nostalgivibd blåser nu här! Lycka till! Boka bibliotekarie låter ju perfa.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela