HullerOmBullar.blogg.se

Om stress, läkarhybrider och dusten mellan kropp och själ

Publicerad 2012-10-25 03:24:00 i Acceptans, Allmänt, Livspussel, Stress,

Det är svårt att ha en blogg. Man får kryssa mellan det som man för dagen tycker är spännande, engagerande, intressant, roligt, sorgligt, vardagligt eller helt enkelt värt att uppmärksamma. Samtidigt sker ett urval; vad är t ex aktuellt att lämna ut om sitt eget liv, när man skriver. Vad är intressant för andra att ta del av? Idag blir det ett inlägg om kropp och själ.
 
Som jag nämnt för någon vecka sedan, så har jag under en tid t ex undvikit att skriva om mina ryggproblem. Det betyder delvis att jag försöker låtsas om att jag inte har ont. Jag har svårt att acceptera det, av olika skäl, jag erkänner det. Det har inte varit speciellt framgångsrikt. Men i det avseendet är jag i gott sällskap med många andra; ibland vill huvudet vissa saker medan kroppen bromsar.
 
Efter några dagars funderande och ett antal läkarbesök till (utöver besöket på akuten) så har jag tvingats inse att jag ska lyssna på kroppen och inte på knoppen. Jag som vanligtvis är rätt bra på att lyssna på andra, har bevisat att jag ÄR markant sämre på att lyssna in mig själv. Detta är nog rätt vanligt, speciellt bland oss människor som (både av andra och oss själva) kategoriseras som ambitiösa och ansvarstagande. Vi sliter på, tills någon är tvungna att ge oss en örfil.
 
Och nu har den där någon gjort det med besked, kan man väl säga. "Någon" i det här fallet är en hybrid av en tuff VC-läkare och min förskräckliga ländrygg. (Läkaren såg för övrigt ut som en blandning mellan Zeb Macahan och en åldrad Clint Eastwood, så jag vågade inte annat än att lyssna).
 
Det skall sägas till läkarens fördel, att han parallellt med sin auktoritet, var både empatisk och respektfull. Samtidigt som han slog näven i bordet. För så var det ungefär. Jag är inte en människa som man så lätt ger order, på både gott och ont. (Jag önskar att jag här kan skylla på att jag är född i oxens stjärntecken, men tyvärr är det mer komplicerat än så ;)
 
Jag ska vara sjukskriven i 2-3 veckor, därefter utvärdering om smärtorna avtar i styrka. När man inte kan sova pga smärta, så blir det svårt att vara välfungerande i en tuff vardag. 
 
En sak som jag uppfattar är rätt jobbigt med att bli sjukskriven för just värk, är ju att den inte syns. Tanken är att jag ska vara ute och röra på mig som vanligt, promenera, försöka göra roliga och avkopplande aktiviteter, etc. Jag tror visst det kallas "egen tid" av hybriden, och det är yrkesarbetande människor med tre barn inte direkt bortskämda med. Så ser ni mig ute, så är allt i sin ordning; ibland haltar jag, ibland inte, men tanken är inte att jag ska ligga stilla inomhus.
 
Smärta i sig är stressande för kroppen, det vet jag och säkert många av er därute också. Jag vet att systemen i kroppen triggar igång ett antal processer, som gör att man går omkring med för höga nivåer av kortisol, vilket ytterligare jagar upp kroppen. Så det finns inte så mycket annat att göra, än att acceptera en tid av mindre belastning.
 
Den svåraste utmaningen på sikt när det gäller stress överlag, för oss alla, är ju också, att finna en balans i sitt liv. För min del betyder det just nu, att försöka bli fri från smärtan som stressor. (Eller åtminstone bättre). 
Sedan finns det ju dessutom andra, tillkommande saker i livet som stressar oss, som man måste förhålla sig till. Dessa brukar vara betydligt svårare att påverka. Chansen är stor att jag kan komma att behöva fler mentala örfilar. Vi får se vad som händer, och vad det leder till. 
 
Som jag skrivit tidigare så tror jag fortfarande att all egenkontroll är av betydelse. Den eviga frågan är alltid; :
 
Vad kan jag själv göra för att påverka min situation?
 
Önska mig lycka till :)
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: verhau

Publicerad 2012-10-26 14:22:28

Lycka till! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela