HullerOmBullar.blogg.se

I nöd och lust. Långa parrelationer - vad får dem att hålla?

Publicerad 2012-10-28 12:04:00 i Allmänt, Barn och familj, Leva tillsammans, Livsval, Lästips, Relationer, Socialt arbete,

Något som ofta diskuteras i bekantskapskretsen är, inte helt överraskande, parrelationer. När man som jag närmar sig 40, befinner man sig ofta i sammanhang där människor börjar att skilja sig/separera. (Det är ju egentligen helt logiskt att man börjar fundera över sina egna behov och hur man själv valt att tillfredställa dem, när man kommit halvvägs i livet)..och genom sådana funderingar kommer kanske också frågor kring hur ens behov tillfredställs inom det förhållande man lever i.
 
Kärleksrelationen : en bok om parförhållan
 
Jag lägger inga moraliska aspekter på skilsmässor överhuvudtaget, mer än att det i varje enskilt fall förstås är en sorg för de som är inblandade. Inte heller på otrohet ("den som är utan skuld kan kasta den första stenen", och med det menar jag att man nog ska akta sig för att döma andras handlande).
 
Jag är mer intresserad utifrån ett annat perspektiv. Lägger vi tid och kraft på att planera våra liv tillsammans, vår relation? Investerar vi i den, funderar vi över vad som får en kärleksrelation att hålla? Kollar vi inåt, och funderar över vår egen förmåga inom relationen?
 
Är långa parrelationer/livslånga äktenskap ens eftersträvansvärda? Tja..jag tror åtminstone att många människor föreställer sig att de ska leva i ett livslångt förhållande och dela vardagen med varandra.
 
Men, skulle jag säga; åt andra sidan bara under förutsättningen att man är tillfreds, att det inom relationen finns det som man behöver. Vad var och en behöver är naturligtvis helt individuellt, i det här sammanhanget. 
 
Något vi ofta kommer tillbaka till när vi diskuterar det här, är kommunikationens betydelse. Vi tjatar om det till och med; hur ofta har vi inte kommit med välmenande råd som "ni måste ju prata med varandra". Varför är det viktigt? Ja, personligen är jag av den övertygelsen att det för det första är svårt att läsa andras tankar. Om jag önskar att min partner skall tillfredställa ett behov jag har, (vare sig det handlar om t e x emotionella, praktiska, sexuella behov, etc) så behöver jag ju förmedla det till denne. Om man inte trivs i sitt förhållande, så är det svårt att göra något åt det, om man inte kan prata om det. 
 
Attraktion, förmåga till kommunikation, gemensamma intressen/gemensamma mål, förmåga att uppfatta sina egna och den andres behov, förmåga att ge och ta emot intimitet/sex, egen personlighet, jämställdhet inom förhållandet, och tidigare erfarenheter av parrelationer (föräldrarnas relation) mfl är ju också några parametrar som påverkar kvaliteten och balansen på den parrelation vi ingår i....och är exempel på förutsättningar för hur relationen utvecklas.
 
För er som är lika intresserad av relationer som jag, alternativt vill utveckla din egen parrelation kan jag ge följande lästips :)
 
Jag läste nyligen en studie som heter ”Äktenskapet handlar inte om att bli kär, det handlar om att fortsätta vara kär” som var riktigt bra, och lättillgänglig i sin form:
 
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/4462/1/M%20Palm%20A%20Nilsson.pdf

En välskriven och läsvärd bok om parrelationer är "Kärleksrelationen" av Tomas Böhm.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127110958

Och, slutligen en lättläst länk på temat:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Chrissan

Publicerad 2012-10-28 21:38:22

Detta är ett intressant ämne iom att jag och min man blev ett par redan när vi var 16, och sen dess levt sida vid sida.

Ibland upplever jag att jag nästan får försvara oss och vårat långlivade förhållande och ibland träffar jag på personer som så klart är imponerade. :)

Och inte är det alltid rosenrött, men det är kanske det som är framgångsreceptet?? ;)


Svar: Det är verkligen sant, det där med att folk i allmänhet blir både lite förvånade, ibland imponerade. Om man träffas unga, som både ni och vi gjort, så finns det nog en rad olika bidragande orsaker till att det blivit så. Allt ifrån småsaker som att ingen av oss är speciellt svartsjuk till större områden som vår bakgrund och uppväxt. Det borde vi diskutera någon gång! :) Fortsatt lycka till med gubben din :)
hullerombullar.blogg.se

Postat av: Magnus Lord

Publicerad 2012-11-05 19:16:27

Mmmmm, kloka tankar Jane. Oftast tar man nog bara allt och varandra för givet och när man märker att något är fel har det gått för långt.

Fast vad vet jag, det är lääääääänge sedan jag överhuvudtaget var i en relation :)

Svar: Tack :) Många gånger kan det nog vara så, och så tar man lite för lätt kanske på det där med "att det är ett arbete" att hålla en relation vid liv. Vill man leva länge ihop, så måste man ta reda på vad det arbetet går ut på. I mitt eget fall har det varit att förstå hur jag själv fungerar och varför, samtidigt som vi blivit allt bättre på att prata med varandra om allt möjligt. Alla har ju kriser, då det är allt annat än kul att leva ihop. Vad gäller din situation så löser det sig nog, när du minst av allt anar det.
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela