HullerOmBullar.blogg.se

En blandning av tantsnusk, biskvier och en fantastisk farfar

Publicerad 2012-10-06 16:34:00 i Allmänt, Lästips,

"Romantisk, befriande och fullkomligt beroendeframkallande", "Utan tvivel kommer kvinnor att diskutera den under år framöver". Ja, och utan tvivel anses boken "Fifty shades of grey", eller "Femtio nyanser av honom", som den heter på svenska, vara en bok "skriven för kvinnor". En del antyder att det är tantsnusk. Själv vet jag inte, jag har ännu inte läst den.
                                                                                
 
För vad gjorde jag? Jo, jag köpte den nyligen i födelsedagspresent till min man, som just nu är fullt upptagen med att läsa den. Han rör inte en min, så än har jag inget att avslöja om vad han tycker om den..(Min plan är förstås att läsa den själv och sedan diskutera den med honom, så jag återkommer i frågan). Vad jag förstår bara av att läsa på baksidan, är att den handlar bland annat om sexualitet och maktspelet mellan en man och en kvinna. Att den sålt tio miljoner exemplar i USA på bara sex veckor. (Och att den kallas "porrboken" av några vänner på facebook :)
 
Varför jag köpte den till min man? Ja, jag provoceras lite av att vissa böcker anses vara "kvinnoböcker". Varför skulle inte män kunna läsa böcker om sex och kärlek? Han såg i och för sig lite förvånad ut när han öppnade paketet, men hej, han behöver släppa de gamla vanliga deckarna, Tom Clancy-böcker och Jan Guillou. Han mår inte dåligt av att läsa om andra saker än militär underrättelsetjänst, agenter och ubåtsmanövrar..Så, nu väntar vi med spänning på hans recension, eller hur?
 
Från böcker till bakat:
                                                                    
 
Idag blev det biskvier här hemma, vilket är ganska sällan. Alltid när jag bakar dem, så tänker jag på min farfar. Han gick bort förra året, och jag saknar honom väldigt mycket. Han finns ofta i mina tankar. Han är en av få människor som har betytt mycket för mig, och som jag alltid känt mig trygg tillsammans med. 
 
Han var en enkel människa, som alltid såg det positiva i allting. Han använde inte begreppet "människosyn", men han hade en fantastisk sådan. Han levde enkelt, var aldrig dömande och pratade aldrig illa om andra människor. Han kunde alltid vrida och vända på saker, så att man fick möjlighet att se saker och ting ur olika perspektiv, när man var arg eller ledsen. Framförallt visade han alltid sympati och medkänsla, även för människor som man inte förväntade sig att han skulle ta i försvar. Han brydde sig aldrig om pengar och status, utan relationer, familjen och naturen var det viktigaste i hans liv. Förutom det söta, då :) Han sa ofta, "Tänk vad jag är lyckligt lottad, som får arbeta och hålla på med min hobby, och få betalt för det".
Min farfar var konditor, och älskade att arbeta med sina händer.
                                
 
 En Eskilstuna-konstnär som hette Borgenhag, målade den här tavlan av honom på 60-talet. Det var meningen att han skulle se lite trött och ledsen ut, men det var han som sagt nästan aldrig :). Om han fortfarande hade varit ibland oss, så hade jag bjudit honom på biskvier idag, för det var en av hans favoriter. Och en av mina med...farligt goda sötsaker är de! 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Chrissan

Publicerad 2012-10-06 22:02:51

Biskvier är farligt gott. Gillar även den gröna varianten med päronsmak och marsipanlock.;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela