HullerOmBullar.blogg.se

Matlag och dagislimpor

Publicerad 2012-07-31 14:42:53 i Allmänt, kaffebröd,

Det finns ett bröd..som är så gott att det nästan inte går att sluta äta...och imorse snodde jag åt mig ett par skivor trots att jag, som många andra numera, till vardags äter färre och långsammare kolhydrater än de som finns i limpa.
 
Jag hade turen att bli inbjuden på frukost hos min granne, som jag ibland kallar för syster fast hon är min syssling. (Jag önskar verkligen att jag hade en, men tyvärr är jag ensambarn). Vi brukar skoja om att vi bor i ett kollektiv, för våra sammanlagt sex barn springer emellan husen hur som helst. Under en period hade vi ett matlag, som funkade jättebra. Två dagar i veckan turades vi om att laga en hel middag och lät den andra familjen sätta sig vid dukat bord och sedan gå hem och slippa efterarbetet. Just nu ligger matlaget nere, men vem vet, vi har pratat om att skaka liv i det igen.
 
Hursomhelst, idag fick vi nöja oss med att sitta ner vid ett dukat frukostbord, inte fy skam det heller..
 
Min syssling har bakat det här brödet flera gånger sedan vi fick receptet i början på sommaren. Det är den berömda "Dagislimpan", säkert känd bland mången förskollärare får jag anta då? Men för er som fortfarande inte känner till brödet: ni måste prova!
 
Här kommer receptet till tre limpor:
 
1,3 kg rågsikt (24 dl)
1,2 liter vanlig fil
3/4 flaska mörk sirap
5 tsk bikarbonat
3 tsk bakpulver
 
Ta fram en redigt stor bunke. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt fil och sirap. Häll i tre bakplåtspappersklädda avlånga formar, bred ut i formarna. Grädda först i 1 timme på nedersta falsen i 100 grader. Sedan 1 timme till i 150 grader. Stäng sedan av ugnen och låt dem stå kvar i 15 min. Ta ut och vänd upp och ner, svalna under bakduk.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tres

Publicerad 2012-07-31 21:24:30

Aaameeen, jag som precis har börjat ungå bröd igen...Men ska provas en helg. Har aldrig smakat,eller hört om det förr. Sugen nu.

Svar: Ja, prova! Dela dem i halvor och frys in, så behöver du inte ha så mycket framme och frestas av.
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela