HullerOmBullar.blogg.se

Avvänjning för små flingknarkare och annat frukostrelaterat

Publicerad 2012-07-29 11:28:53 i Allmänt, Barn och familj, Lchf, Leva tillsammans,

Mina barn skulle lätt kunna bli flingknarkare. Om jag tillät det. Men som tur är har jag fortfarande en viss bestämmanderätt i den här familjen. Jag märker att de mår bättre och håller sig mätta längre om de äter lite stadigare frukost än t ex jordgubbsfil och Frostflakes eller Start (smulade havrekakor?). Det betyder inte att de aldrig får det, vi varierar oss. Men vi pratar om att kroppen behöver vissa saker för att fungera bra, och att man behöver skilja på vad vi äter till vardags och vad vi äter till helgen eller vid festligare tillfällen..
 
Jag tror inte på att bli fanatisk kring mat (eller nåt annat heller för den delen). Sakta men säkert har vi kunnat introducera vanlig fil igen, och de cirkulerar mer kring de flingsorter som inte innehåller allt för mycket socker. Det finns helt klart en vinst i att servera barn lite mer protein och minska på allt för snabba kolhydrater, men var och en gör som den vill.
 
Bästa frukosten för egen del just nu är krämig äggröra (2 ägg och två msk grädde per person, rörs ihop i en teflonkastrull) serveras med ett par-tre kalkonskivor ibland bacon, tomat och paprika och en kopp the. När barnen ville prova upptäckte de att det var riktigt gott, så de vill också ha det ibland. Jag står mig i fem timmar på den frukosten och slipper störande sötsug.
 
En annan barnfavorit har blivit äggröra med ost. Gör då som ovan och skiva ett par tre ostskivor över som får smälta ner. Eller en omelett med ostfyllning, funkar även som en snabblunch. Ibland har jag ner blandade grönsaker i omeletten (då med det finare namnet Fritatta..)
 
Ikväll väntar nya grillgäster, det ser jag fram emot. Jag återkommer med en uppdatering om vad som bjuds, men det lutar åt kyckling :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela