HullerOmBullar.blogg.se

Tankar om att inte räcka till

Publicerad 2012-12-19 17:26:00 i Acceptans, Barn och familj, Elevhälsa, Livspussel, Relationer, Skolkurator, Socialt arbete, Stress,

Julen närmar sig allt snabbare och med den också allt som ska hinnas med. Även om min familj och jag valt att dra ner tempot rejält hemmavid i år, så är det ovanligt stressigt på jobbet. Inom mitt verksamhetsområde, elevhälsan, så händer nämligen något kring jultid och inför sommarlov. Elever som har det svårt på olika sätt, mår tyvärr oftast sämre inför ledigheter. Skillnaden mellan de som har, och de som inte har (och då menar jag stabila familjesituationer, vuxenstöd, goda familjerelationer, goda ekonomier med möjligheter till julklappar och semesterresor)  - blir så påtaglig just kring julen och sommarledigheten. 
 
Det är lätt att känna att man inte räcker till. Jag lever heller inte direkt som jag lär här; för det är svårt att försöka vara nöjd med den insats man har möjlighet att göra. Jag avslutar varje dag med att gå hem med känslan att jag kunde kanske klarat av att göra mer. Borde gjort mer. Borde hunnit träffa den och den. Prioriterade jag rätt idag?
 
Det är då jag ändå finner någon slags tröst i Tomas Sjödins ord. Jag har skrivit om honom i tidigare inlägget "Hasandets sköna konst".
 
Han har sagt så här:
 
"Man behöver inte räcka till. Många säger att de inte räcker till. Inte som föräldrar, inte som livskamrater, inte på jobbet, inte hemma. Och framförallt inte på jobbet OCH hemma. Fungerar det på ena stället, så larmar det på det andra. Och med utandningsluften kommer inte sällan en suck med orden jag räcker inte till.
 
Och då måste man få fråga; vem är det som har hittat på att man måste räcka till? Och vem har fastställt och normerat vad en människa i såfall ska räcka till för? Det här finns beskrivet i en text som är närmare 3000 år gammal; profeten Jesajas bok. Profeten beskriver en otillräcklighet med orden bädden är för kort när man sträcker ut sig i den, och täcket är för smalt när man kryper ihop.
 
Det är en illustration av att människan har förblivit sig ganska lik, och inte är kompatibel med egna och andras förväntningar. 
 
Tänk om det är en del av människans konstitution; att inte räcka till? Och att det finns en tanke bakom det? Nämligen att vi ska söka oss tillsammans och vägra begränsa resurserna till de egna, och vägra begränsa tillvaron till andras krav och förväntningar.
 
När man inser att man inte räcker till öppnar man sitt liv för de hjälpkrafter som finns att tillgå. De gånger då livet fått en oväntad vändning är sällan då jag ryckt upp mig och tagit nya tag. Utan det är när jag slutat att rycka upp mig, släppt taget, och öppnat mig för hjälp".
 
Tänkvärda ord, särskilt så här i jultider. 
 
Och avslutningsvis, någon annan sade: "Man behöver inte räcka till, det räcker att finnas till" och vad kan vara mera sant.
 
En god jul tillönskas er alla, därute :)
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Therese Linejung

Publicerad 2012-12-19 20:19:58

God Jul! Kloka ord från klok tjej!

Postat av: Daniel Pub

Publicerad 2012-12-19 21:28:14

Vilket intressant och aktuellt ämne du berör, för att inte tala om viktigt!
I ett redan stressigt samhälle skruvar vi upp stressen och känslorna av otillräcklighet än mer.

Du ger en så klar bild för en problematik som du har i ditt yrke, jag förstår den väl!! Gillar jättemycket det sista du la till, att det inte handlar om att räcka till, utan att det räcker med att finnas till. Gör man det så infinner sig känslan efterhand. Jösses vad enkelt allting är egentligen, om man slutar krångla till det bara;)

Svar: Tack Daniel, dina uppmuntrande ord och dina tankar kring det jag skriver, värmer alltid! Ha ett härligt nytt år! Kram :)
hullerombullar.blogg.se

Postat av: Astrid Kaurin

Publicerad 2013-12-15 23:32:51

Så rätt det du skriver. Tänk om flera bara fanns till och lyssnade både på barn och vuxna. Det finns ett stort behov hos många och behöver inte vara så krångligt! Tack för visa ord! God Jul o Gott Nytt År

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela