HullerOmBullar.blogg.se

Julkul eller julstress

Publicerad 2012-12-01 09:10:00 i Allmänt, Barn och familj, Livspussel,

Vaknar sakta till denna lördagsmorgon, och börjar dagen med att titta ut genom fönstret. Trädgården är passande nog vackert pyntad med ett lager av snö.
 
Det är dock mer än vad man kan säga om insidan av mitt hus. Inte ett enda julpynt så långt ögat når. Jag har inte ens gjort i ordning någon adventsstake! Känner jag mig själv, så kommer jag inte hinna få fram någon till imorgon heller. Jag brukar vara lite sen med det där. Och som många vet, verkar det tyvärr falla på kvinnans lott (?) att ordna med sådant. Det är den riktiga kvinnans domäner, liksom, så tar inte jag fram den i tid, så kommer knappast min man att göra det heller.
 
Jag uppskattar verkligen att komma hem till juliga hus, men har svårt att få till det. I allafall i tid :) Men jag stressar inte upp mig över det, tvärtom..jag känner mig väldigt lugn. Som jag skrivit om i ett tidigare inlägg, så har vi lite alternativa planer för firandet av julen i år. Så jag tänkte bara göra det jag tycker är roligt. Allt pyntande går bort, (var är kartongerna med julpynt egentligen? Jag vet inte var jag ska leta?) och inga inköp av hyacinter eller julstjärnor som står och vissnar, och absolut inga julgardinsuppsättningar som jag inte får ner förrän till sommaren (så var det i år)..
 
Så vad uppskattar jag med julen? Jo, ni som känner mig vet att det är goda saftiga lussekatter, saffransbröd med vit choklad och mandelmassa, hemgjort godis, rykande hett the och pepparkakor, glögg och en massa god mat. Så jag lägger krutet där, nu när jag uppenbarligen är född med någon form av defekt gen, för att ha utrustats med ett öga för det estetiskt tilltalande, vackert inredda julhuset :)
 
Om någon av er andra upplever något som stressande och rätt tråkigt kring julen, så föreslår jag att ni lägger ner det. Pina er inte. Hatar ni att baka, så strunta i det! Det finns en massa gott att köpa. Gillar ni inte att städa, tagga ner kraven på hur det måste se ut. Gillar ni inte att inreda, som jag, skippa det och satsa på annat som ni tycker är roligare. Det kommer att vara första advent imorgon, oavsett om man har en superstylad ljusstake, eller inte. Det går bra att tända andra ljus, i mörkret.
 
En del läsare är säkert superproffs på planering, och gör allt i god tid, och tycker det är roligt. (Och inte att förglömma; har ekonomi att göra det..) Vi som är sämre på att planera får vackert se till att anpassa oss efter att se till att vi orkar med den, och inte är helt utschasade över allt man försökt hinna med. Vi duger ändå, både som föräldrar (och kvinnor). 
 
Nu ska jag gå och baka ut mitt saffransbröd, som står på jäsning. Finns det något bättre en vacker vintermorgon än att äta en god bulle? Köpt eller hembakad, spelar ingen roll :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lisa

Publicerad 2012-12-01 09:24:40

Jag är verkligen helt tvärtom. Julgardiner, julpynt och städ är jätteviktigt för mig. Dessutom jäkla roligt! Maten är också viktig men där ligger nog min ångest mer...
Jag föreslår att jag kommer hem och julstädar hos er och stryker gardiner (jag tar ned dem också i rättan tid) och så får jag med mig en låda med köttbullar hem :)

Svar: Jag lekte med tanken att föreslå några vänner att kanske vilja byta lite tjänster :D, för vi är ju verkligen intresserade av olika saker och tycker olika kring vad som är roligt att göra. :) ..
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela