HullerOmBullar.blogg.se

Att laga lever med simglasögon på

Publicerad 2012-12-15 19:42:00 i

Efter en härjad vecka kände jag mig lättad över att vänner hörde av sig och erbjöd sig att komma över och laga mat, denna lördagskväll. Alla var nöjda och glada med upplägget, dvs de flesta. Några knorrade nämligen över hennes val av maträtt: Anas levergryta. Nu kan jag höra hur ni läsare också knorrar..men det är verkligen en vanesak att äta lever..precis som mycket annat. 
 
Jag tror helt enkelt att ni skulle bli väldigt positivt överraskade om ni vågade er på att laga den! För den som är ovan vid lever så rekommenderar jag att ni börjar med att laga kycklinglever, den är mildare än ungnötlever.
 
Grytan har min kompis döpt efter en fd pojkväns mamma; Ana från Costa Rica, som brukar laga den. (Men det finns inget Costa Ricanskt över den)..
 
Den är superenkel att laga; stek en väldig massa finhackad lök tillsammans med hackad bacon, ha i lever i småbitar, strö över lite mjöl, salt och vitpeppar. Sedan på rejält med grädde och vitlök. Klart! Servera med ris! Barnen lurade vi en aning genom att säga att det var köttgryta, och det gick vägen..:)
 
Min kompis Kaosdirigenten kan för övrigt inte hacka lök utan simglasögon, som ni kan se nedan. Det ser jäkligt konstigt ut att ha en människa med simglasögon på, lagandes lever i köket..det kan jag lova :)
 
Nu sitter vi mätta här och väntar på efterrätten; ikväll blir det äppelpaj med lite hett the som avslutning. Ha en trevlig helg på er därute!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela