HullerOmBullar.blogg.se

Jag planerar att börja planera in att planera lite bättre!

Publicerad 2012-08-22 18:02:00 i Allmänt, Barn och familj, Stress,

I morse slog en insikt an, tro det eller ej. Det hela började med att jag under en kort stund tyckt att jag hade fullständig koll på läget, tills..jag då för tusende gången upptäckte att så inte var fallet. Jag ringde genast min ideellt anställde personlige assistent (och stora kärlek, icke att förglömma) för att fråga efter det som hade kommit bort. Min logistikförmåga ligger på ca 0,5 av 100 när han inte är hemma och vi hjälps åt.
 
Han hade tyvärr redan tagit sig iväg till sitt mer, tacksamma och betalda arbete, och satt i en bil påväg till Uppsala. För de som inte haft erfarenheten, så är morgonstressade assistenter i bilar sällan särskilt samarbetsvilliga. Han svarade ungefär -"De ska ligga där". Vilket är ett urbota dumt svar eftersom jag redan letat "där". Han brukar kontra med att jag letar med armbågarna, men det är inte sant. Jag kan möjligen sträcka mig till att erkänna att jag ibland letar noggrant fast på ett lite slarvigt sätt..
 
För att få lite mer koll på läget brukar jag göra listor. Tyvärr brukar jag glömma att stryka på dem ibland när jag gjort saker, varpå de blir helt värdelösa..för då blandar jag ihop vad jag gjort och inte gjort. Just nu är jag missnöjd med sommarens Att-göra-lista. Fast det beror mer på att nästan inget blivit gjort. En vän noterade det när den hängde på kylskåpet, så nu har jag lagt undan den så att det inte finns några bevis. Av 13 punkter kan jag stoltsera med att jag strukit en: "Såga ner den döda syrenen". (Och det var minsann på tiden, för den har nu varit död i flera år).
 
Morgonens frustrationslista ser ut som följer:
 
1. Varför är tiden alltid knapp? Fast jag gick upp innan 06.00 blev det stressigt, vad är det som tar sån tid?!
2. Varför försvinner saker? Imorse var det badbyxor. Hur många ställen kan de ligga på?
3. Varför är det så många blanketter som ska fyllas i av vårdnadshavare vid skolstart? Och var tar de vägen?
4. Varför händer saker överhuvudtaget, hela tiden?
5. Varför finns det aldrig kläder att ta på sig? Varför letade jag inte kvällen före?
6. Varför ska barnen ha bänkpapper med sig just idag, och duger nu folie eller smörpapper?
7. Varför blev ingen familjealmanacka med spalter inhandlad i helgen? Vems fel var att det inte gjordes? (Viktigt att reda ut, vems fel, alltid!).
8. Varför upptäcker man att barnens joggingbyxor är urvuxna på vardagsmornar och inte helgmornar, då man har chans att åtgärda det?
 
Ja..The list goes on..jag tror ni har förstått.
 
Och insikten som slog mig då, undrar ni ju nu. Jo, den är att jag planerar att börja planera in att jag ska planera lite bättre.
 
Jag börjar imorrn!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Chrissan

Publicerad 2012-08-22 21:00:21

Lycka till! :)Önskar en som ääälskar to-do-listor. Speciellt när de är färdiggjorda.
Planera är typ mitt andranamn. Fast ibland kan det bli för mkt av det också.;)

Postat av: Jesper

Publicerad 2012-08-23 08:13:39

Haha du har gjort min dag mycket jag känner igen... jag har letat 'där'

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela