HullerOmBullar.blogg.se

Cookies and cream - Oreocupcakes på mitt sätt

Publicerad 2013-02-09 19:39:00 i

Ikväll hade jag vänner över på en försenad födelsedagsmiddag, och födelsedagsbarnet behövde skämmas bort lite extra. Det finns många Oreocupcakesrecept på nätet, men jag hittade inget jag var riktigt nöjd med. Till hennes ära skapade jag därför en egen variant; en cupcakedröm fylld med en grundsmet på farin, ägg, smör, kaksmulor och hackad mörk choklad. I mitten en överraskning i form av en hel inbakad oreo. Ovanpå en frosting med vispad grädde, kaksmulor, kakao och vanilj.

Ännu en gång har jag låtit mig inspireras av min baktokiga kollega som publicerade sin version för några dagar sedan, se recept på "helchokladcupcakes" med en frosting på smörgrund här http://jagendastjag.blogspot.se/2013/02/oreo-cupcakes.html

Mitt recept hittar du efter bilderna. Nu knäpper vi på mellon, och njuter med lite kaffe och the, ha en trevlig kväll :)

 

 

 

 

 

Oreocupcakes a la Victoria

Ca 12 st

125 g smör

2 dl farinsocker

2 ägg

2 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

4,5 dl mjöl

1,5 dl mjölk

en liten bit mörk choklad, hackad

4-5 hackade Oreokakor

 

Frosting:

Vispad grädde, ca 4 dl

några mixade Oreokakor

kakao, vaniljsocker

halverade Oreokakor till dekoration

 

Vispa smör och farinsocker, ha i äggen. Vispa ner mjölet blandat med övriga torra ingredienser. Fyll formar till hälften, tryck ner en hel kaka och lägg smet ovanpå. Grädda ca 18 min, i 200 grader.

Gör frostingen; mixa kakor och blanda ner i den vispade grädden, ha i kakao och vaniljsocker efter smak. 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela