HullerOmBullar.blogg.se

Vägen tillbaka till ett liv med mindre ryggsmärta

Publicerad 2013-10-12 07:33:00 i Acceptans, Diskbråck, Kost och hälsa, Rehabilitering, Träning,

Det är nyårsdagen 2013. I vilken stund som helst väntar vi middagsbesök av vänner med familjer. På nedervåningen stojar barnen. I köket förbereder maken maten. Själv har jag tagit min vanliga tillflykt in i badrummet på övervåningen, och in i den varma duschen. Allt för att på något sätt avleda mina ryggsmärtor.
 
Under drygt ett och ett halvt år har de helt tagit över mitt liv, de två stora diskbråck som inte vill läka. De som ortopeden säger att jag ska ha tålamod med, (de två gånger per år som de haft tid att träffa mig). Smärtan är vass, och den måste avledas.
 
Jag har nervsmärtor i benen, så jag glider sakta ner på golvet längs duschväggen, och ligger ner och duschar. Jag ligger där och funderar på hur mitt liv ser ut. På att ingen mer hjälp verkar finnas att få, vare sig via ortopeden eller akuten. Hur jag verkar ha uttömt all egenvård och sjukgymnastik. 
 
Jag tänker på medicinskåpet som alltmer börjar likna ett apotek, och vars innehåll gör mig seg, trött och korkad..ja helt bortkopplad mentalt från allt som jag tycker är viktigt i livet; min familj, mina vänner, mitt arbete. Jag tänker på barnen, som har en mamma som inte orkar något eller kan hålla ordning på något längre, och på min man som ensam förväntas sköta allt jag inte längre klarar.
 
Jag funderar på hur jag, som älskat att vara aktiv, fysiskt brutits ner, bit för bit de sista åren. Hur jag slutat sova pga smärtan. Jag gråter en skvätt, där jag ligger, över att jag inte kan se någon ljusning. Försöker mig på mina vanliga strategier; vara klarsynt, kalkylerande. Kämpa emot depressionen, som jag själv kan diagnosticera mig med. Få saker är så nedbrytande för en människa som att förlora sin självständighet och sin kontroll över livet. Jag vet ju det.
 
Däremot vet jag inte vad som är värst, att vara ensam i min smärtupplevelse, att tappa greppet om den vardagliga tillvaron (familj, arbete, studier) eller att inse att jag snart inte längre kan gå. När jag duschat en längre stund, så bestämmer jag mig för att resa mig. Gästerna kommer.
 
Jag inser sakta att jag inte kommer kunna resa mig upp, jag kommer bli tvungen att ropa på min man och be om hjälp. Han får ta duschen, medan jag försöker komma upp från sidoläge/rygg, till att stå på alla fyra. Efter över 20 år tillsammans känner jag mig ändå utlämnad inför honom, naken och gråtande kryper jag omkring på alla fyra och kan inte få benen att lyda mig.
 
Sjukvårdsrådgivningen vill att jag åker in till akuten. Igen. Jag vägrar. På nyårsdagens kväll är akutens väntrum inget alternativ. Det har drygt 1,5 års smärtor lärt mig.
 
Dagen efter blir jag tillslut inlagd (men först efter att sedvanligt ha blivit hemskickad, svimmat hemma och fått lov att återkomma) för smärtlindring. Efter tre dagar på morfin och mobilisering via gåstol/rullstol, anser en läkare att jag borde röntgas igen (de senaste röntgenbilderna var ett år gamla, från januari 2012). När bilderna kommer tycker läkaren att ryggen måste oprereras akut, vilket så sker. 
 
Det nya året inleds med konvalescens och en förhoppning om att smärtorna skall vara över. Det blir bättre, men tyvärr leder inte operationen till smärtfrihet. Troligen för att jag gått för länge med diskbråcken. 
 
Jag bestämmer mig för att jag måste fortsätta att hitta ett sätt att göra något åt smärtorna, radikalt. Jag gör som många andra och läser på igen och igen om vad som hjälpt andra i samma situation.
 
Svaret blir att träna hårt, men inte med en sjukgymnast, utan med en personlig tränare. Vid ett besök hos ortoped i Stockholm får jag beskedet att det är ok att prova på att hårdträna i 6 månader, annars måste jag stelopereras, precis som kvinnan i en artikel jag tidigare länkat till).
 
Resultatet: Idag, snart 10 månader efter operationen, börjar jag att vara så pass bra, att jag har ett hopp om att kanske till och med bli helt återställd. 
 
Hur det gick till att träna mig fram till ett liv med mindre ryggsmärtor? Tidsåtgång? Det kommer jag att återkomma till i mitt nästa inlägg!
 
Missa inte det om du har en liknande historia som jag, eller lider av andra smärttillstånd i kroppen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Chrissan

Publicerad 2013-10-12 07:57:11

Du är en kämpe! Men jag förstår varför! Man vill ju inte gå miste om livet när man är mitt i det. Hoppas verkligen att det fortsätter gå åt rätt håll! Kram

Svar: Tack C! Det hoppas jag också. Hur går det med din egen resa, du kämpar ju också på rätt hårt? Kram:)
hullerombullar.blogg.se

Postat av: Anki

Publicerad 2013-10-12 12:02:12

Hurra x 4 och vågen gör jag!!! Tänk vad det är viktigt att hitta sin egen grej. Ska bli spännande att höra hur du tränar och i vilken omfattning :)

Postat av: Joanna

Publicerad 2013-10-14 20:52:04

Åh, googlade just i ännu ett desperat försök att förstå, förstå varför detta händer mig, varför jag har så fruktansvärt ont i ryggen, varför jag inte får någon hjälp, jag kan snart inte röra mig och ingen gör något! Jag hittade hit, och läste denna text, och tårar faller, speciellt när jag läser att du med är mamma, och jag kan så förstå din smärta både i kropp och i hjärtat! Ibland gör nästan den där smärtan i hjärtat ondast. Kommer fortsätta läsa här. Tack för att du skriver.

Svar: Tack själv Joanna! Jag skriver om det här just för att jag hoppas kunna hjälpa någon i samma situation att känna lite hopp. För själv hade jag nästan börjat ge upp. Jag vet inte hur gammal du är, själv är jag bara 40. Då ska kroppen inte behöva ta slut, och man ska inte behöva bli lämnad så ensam som vi med svår ryggsmärta verkar bli :(. Jag hoppas kunna återkomma snart med ett mer detaljerat inlägg om vad som till slut hjälpte mig! Kram så länge, och fortsätt kämpa!
hullerombullar.blogg.se

Postat av: Joanna

Publicerad 2013-10-15 08:02:30

Jag är 30 år, och det är hemskt att man ska känna sig så slut i kroppen redan, min sjukgymnast sa att jag är stel i kroppen som en 90 åring. :/ Du ger mig hopp, att mitt liv kan bli mer än detta! Fortsätt gärna skriva din resa! :)

Svar: Hej Joanna! Äntligen har jag fått tid att skriva en del 2, i den här rygghistorien. Hoppas det kan vara lite tips på vägen? Kram och lycka till med din ryggresa:/
hullerombullar.blogg.se

Postat av: Joanna

Publicerad 2014-01-02 22:00:06

Åh, nu först ser jag att du skrivit en andra del! Det ger mig hopp! Och det stämmer så väl det där med lårmusklerna som försvinner då msn helt slutat böja sig. Jag har själv försökt träna hemma de dagar det går ( vilket du förstår inte är så ofta det är möjligt) och blev chockad då jag skulle göra knäböj och märker att jag knappt klarar det längre! :/ för några år sedan hade jag kunnat göra många, många på raken. Det finns inget jag önskar så hett som att vara mig igen, röra mig fritt, ha den där livskvalitén igen, den där självständigheten att klara vardagen utan att min man måste stötta upp mig, både bokstavligen ibland, men också med allt från barnen till städning. Jag ska absolut kolla upp om det finns någon pt i min stad som kan något om ryggproblematik och kan hjälpa mig! Fortsätt gärna att skriva hur det går!

Joanna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela