HullerOmBullar.blogg.se

Om att lära barn och unga att hantera livet på nätet

Publicerad 2013-03-25 23:31:00 i Elevhälsa, Föräldraskap, Kommunikation, Leva tillsammans, Skolfrågor, Skolkurator,

Hur lär man sina barn att hantera livet i allmänhet? Förhoppningsvis genom att skapa nära relationer till dem, genom att lyssna, diskutera och vara beredd på en hel del fighter. Genom att låta dem göra misstag, och genom att låta dem stegvis träna på att få ta mer ansvar. Det där vet vi.

Men hur lär vi dem att förhålla sig till livet på nätet? 

Den senare frågeställningen är egentligen inte annorlunda än den första. Ändå finns det mycket som tyder på att vi lämnar våra barn mer ensamma i sitt möte med livet på nätet, (både avseende vad gäller deras spelande OCH tiden de lägger på sociala medier och olika typer av sajter) än vad vi engagerar oss i dem när det gäller livet IRL.

Precis som i det vanliga livet utanför familjen, så är det en omöjlighet för vuxna att helt skydda barn och unga från potentiella tokigheter, vare sig de sker i verkliga livet eller ute på nätet. (Listan kan göras lång: mobbing, övergrepp, grooming, droger etc). Det finns bara en möjlighet som står till buds; att rusta sina barn så de klarar av utmaningar och svårigheter som de ofrånkomligen kommer att möta. 

Lätt som en plätt? Nej, det är det inte. Men om man i mitt tycke vill undvika de två största misstagen, så 1). överge dem inte psykologiskt/känslomässigt (sätt gränser och hjälp dem att reglera känslor). 2). curla inte sönder dem (de blir ofta osjälvständiga, ängsliga och/eller får svårt att tro på sin egen förmåga).

Den senaste tidens diskussioner om ungas utsatthet på nätet, nätmobbing och näthat har visat att det finns ett kunskapsbehov vad gäller unga och internet.

Om detta skriver Elza Dunkels, en av våra svenska nätforskare. För att möta det behovet har hon tillsammans med en annan svensk nätforskare, Marcain de Kaminski, nyligen startat en gemensam webbtjänst

Dit kan vi, till exempel som föräldrar och skolpersonal, vända oss med våra frågor.

När information kring unga och nätet främst kommer från medierapportering kring uppmärksammade fall (t ex den tragiska händelsen i Kumla) så kan det vara svårt för både föräldrar och skolpersonal att sortera denna, skriver Dunkels på sin blogg, NetNanny.

Den nya tjänsten hittar du här:

Fråga forskarna: Unga online, där besvaras frågor rörande flera aspekter kring unga och nätet direkt av forskare, utifrån ett vetenskapligt perspektiv.”Fråga forskarna: Unga online” går även att nå via forskarbloggarna www.kulturer.netnetnanny.wordpress.com och www.cybernormer.se (Twitter (www.twitter.com/ungaonline). Deras förhoppning är att frågelådan med tiden ska inkludera fler nätforskare och sammantaget generera en gedigen kunskapsdatabas.

Enligt Dunkels är en del av syftet med webbtjänsten att förmedla kunskap grundad i vetenskap och beprövad erfarenhet, snarare än rädsla och oro.

 

 

**Elza Dunkels är lektor vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Hennes forskning handlar bland annat om ungas personliga säkerhet på nätet. Hon har skrivit boken Vad gör unga på nätet? som ifrågasätter många av de invanda föreställningarna om unga och nätet.

**Marcin de Kaminski är doktorand vid rättssociologiska enheten, Lunds universitet. Hans forskning fokuserar på sociala normer i unga nätkulturer. Han är verksam i forskargruppen Cybernormer och har där ett särskilt fokus på normkonflikter mellan nätet och vardagen bortom nätet. 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela