HullerOmBullar.blogg.se

Låt inte debatten om socialt utsatta barn handla om vilka ord som används

Publicerad 2013-01-17 20:22:00 i Allmänt, Barn och familj, Elevhälsa, Skolkurator, Socialt arbete, Socionom,

"Barn med lite pengar har ingen intresseförening som för deras talan. Inga starka föräldragrupper. De är hänvisade till enskilda socialtjänstemäns tolkning av lagen och sina liv, om och när de far illa. Låt inte den viktiga debatten om barn och familjer i Sverige som lever under långvarig ekonomisk och social utsatthet handla om vilka ord som används eller om exakta mätningar"
 
Så skriver författaren Susanna Alakoski under rubriken "Alla barn går inte i trasiga skor" i DN, apropå att Uppdrag granskning ägnat mycken möda igår, åt att bevisa att ordet "barnfattigdom" är missvisande.  Du hittar inlägget här: 
 
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/alla-fattiga-barn-gar-inte-i-trasiga-skor 
 
Egentligen skriver hon redan allt det jag själv hade kunnat skriva, så är du intresserad av ämnet ska du börja med att läsa det.
 
Det är möjligt att ordet "barnfattigdom" är missvisande enligt någon form av statistisk beräkning. Allt går ju som bekant att visa med statistik. Bris har nu gått ut och sagt att man hellre vill tala om "social och ekonomisk utsatthet" Ja, kalla det vad ni vill, bara vi inte slutar att prata om det, tänker jag.
 
Själv minns jag att jag hamnade i diskussion omkring ordet "barnfattigdom" för ett par år sedan, på facebook. En bekant raljerade över begreppet och menade att någon barnfattigdom inte existerar.
 
Jag svarade upp med de erfarenheter jag gjort genom att arbeta tio år som socialarbetare, både inom sjukvård, socialtjänst och skola. Jag möttes av hätskhet. Personangrepp. Förlöjligande.
 
Jag förstod först inte vad det var som var så provocerande med att diskutera att det finns många människor som lever på fattigdomsgränsen i Sverige idag. För provocerande var och är det, uppenbarligen. Varför? För att det kan bli ett slagträ i den politiska debatten?
 
Eller, i värsta fall; för att vi blir allt mer oempatiska i det här landet, ju bättre vi själva har det?
 
Jag blev förvånad över det provokativa i att prata om socialt utsatta barn, men kom på att det ju handlade om det där som Susanna Alakoski är inne på ; att det inte alltid syns.
 
"Vanligt folk", dvs medelklass, kommer ju aldrig i kontakt med dessa barn. Möjligen i förskola och skola, då och då. Men inte tydligt nog. Varför? Jo, för att människor döljer sin ekonomiska utsatthet till varje pris. "Avvecklar sig" som hon skriver. Det långsiktiga slitaget. Stressen över att aldrig ha en enda krona över till något extra och att få försaka det mesta som andra barn har. Hopplösheten. Avsaknaden av drömmar och tankar kring framtiden.
 
Jag har suttit i många samtal med de här barnen/ungdomarna. Som socialsekreterare och som kurator. Det är inga vackra berättelser. De är barnen som lever sina liv i grått. Utan färger. Allt är en gråskala. De går i samma kläder året om. När det är dags att åka på fiskeutflykt med skolan så har de inga stövlar och inga jeans till ombyte, när de väl är på plats. ((Framkom i samtal med lärare). " Jag har bara ett par jeans och ett par joggingbyxor".
 
"Jag bor med min mamma som är förtidspensionär pga psykisk sjukdom. Manodepressiv. Hon köper och handlar en massa i perioder när hon är manisk. Ibland på mitt namn. Hon har hyresskulder och vi kommer att bli vräkta. Hon vill ta livet av sig. Min pappa? Aldrig träffat, han missbrukar och bor i Malmö. Mitt studiebidrag har CSN dragit in eftersom jag skolkat. Men jag vet inte hur jag ska orka plugga när allt är så här."
 
I USA har man i flera aktuella studier visat att barn i socialt utsatta bostadsområden, uppvuxna i likaledes socialt utsatta familjer, har högre påslag av kortisol (stresshormon) i kroppen jämfört med barn i uppvuxna under trygga välbärgade förhållanden. Att gå runt med ett kroniskt kortisolpåslag främjar på sikt diabetes, fetma, högt blodtryck etc.
 
Det man också kunnat påvisa är att kroniskt hög stress inverkar negativt på växande barns hjärnor. Det får effekter på deras kognitiva utveckling, inlärning, koncentration och uppmärksamhet. På deras psykiska mående och på deras skolprestationer. Att lyckas i skolan är en av de enskilt viktigaste påverkansfaktorerna för att få ett bra liv som vuxen.
 
Vi vet alltså rätt mycket om vad social utsatthet gör med barn, om det sociala arvet. Att barn inte orkar med skolan om de har det för jobbigt utanför, där hemma. Att det leder till fysisk och psykisk sjukdom och utslagning på en tuff arbetsmarknad. Till våld, missbruk, och kriminalitet. (Läs gärna tidigare blogginlägg "Nu fick skolminister Jan Björklund igång mig på riktigt"): 
 
Men ändå, så tycker Janne Josefsson att det var viktigt att ägna tid åt att nita Rädda Barnen, Bris och Majblomman på bästa sändningstid igår. 
 
Sorgligt är bara förnamnet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Chrissan

Publicerad 2013-01-17 21:39:26

Nu träffar jag inte de här barnen, men väl deras föräldrar i mitt arbete. Långtidsarbetslösa, ofta med någon psykisk eller socialmedicinsk problematik som så klart inte ses som attraktivt av en arbetsgivare, som inte kan åka till Thailand över jul, köpa iPhone till barnen i julklapp etc. De kan knappt köpa skinka till julafton.

Svar: Ja, jag kan tänka mig att det syns lite varstans, men att det inte blir uppfångat i en "helhet", ex tryck på AF, BUP, Psyk, sjuk-och kriminalvård. På 10 år har det blivit markant värre, klimatet har hårdnat. Vi kommer gå en dyster framtid till mötes, om samhället inte börjar agera mer förebyggande.
hullerombullar.blogg.se

Postat av: Daniel Pub

Publicerad 2013-01-18 10:05:07

Så bra och högaktuellt inlägg!! (obs! din länk fungerar ej dock)

Det är så sant som det är sagt, och dessutom är "barnfattigdom" ett flerdimensionellt problem. Det kan exempelvis vara avsaknad av andra grundläggande behov så som social trygghet, att förstås, att mötas med respekt, att inte få kärlek och omtanke etc etc.

Du skrev: "Eller, i värsta fall; för att vi blir allt mer oempatiska i det här landet, ju bättre vi själva har det?" Det stämmer helt och hållet, en mycket bra och ren observation av dig. Att bemötas på det sättet du blev bemött, är en regel utan undantag när man hamnar rätt in i en människas inre värld. (Finns vägar att jobba där inne också)

Tendensen är sådan tyvärr, och en nyckel till förståelsen av detta är att först dissekera vad empati är, och hur man uppfattar det. Man kan anse sig vara empatisk, men frågan är om det är sann empati, eller om det är en mental bild av hur empati ska vara? Om den är sann, är den då sammankopplad med ditt rena och fria inre känsloliv, eller är det inte det, och känner du ditt inre över huvud taget? Kan man ens närma sig ren empati utan någon slags självinsikt?

Jag träffar ju en hel del människor som befinner sig i olika stadier i sina liv, både yttre som inre, och det är förvånansvärt många som anser sig vara empatiska, men som inte känner det annat än till ordet.

I detta problem, som så mycket annat, kan jag spåra det återigen till rädsla, ren och skär rädsla. (en annan diskussion det)
Din empatiska förmåga och din förmåga att "känna" människor, beror först och främst för att du känner dig själv väldigt bra, men också för att du har modet att ta i de bitar som har varit tuffa, medan många andra inte gör det.

Det som är ironiskt i samhället, är att på många ställen sitter det människor vars jobb är att hjälpa andra människor, när det egentligen är de själva som behöver hjälp. En tumregel är att vad du än ska bygga, så måste basen alltid vara fast och stark, på det sättet kommer byggnaden alltid att stå kvar. Bygger du på en bas som inte är fast, då lär du få sättningar och sjunkningar, och sedan sprickor etc etc.

Jag undrar varför människor är så rädda för sig själva? Mycket märkligt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela