HullerOmBullar.blogg.se

Tårtverkstad, vaniljbullar och kladdkakecupcakes

Publicerad 2012-10-30 07:17:00 i Allmänt, Barn och familj,

Min dotter fyllde 10 igår. Som alla andra begriper jag inte riktigt var åren tar vägen, jag tyckte nyss jag var 10 år själv! Hon är en kreativ tjej, som tycker att det är roligt att vara med i köket. Inför födelsedagen ville hon göra ett besök på Panduro, och skaffa hem produkter från deras baksortiment. Hon kom hem med lilafärgad marsipan och ljusrosa sockerpasta till sin tårta, och lite strössel och sockerpärlor så att hon kunde dekorera cupcakes.
 
Dagen innan födelsedagen bakades vaniljbullar med rediga klickar av vaniljkräm. Jag följer ett vanligt recept på vetedeg (men använder alltid riktigt smör och tillsätter 1 dl socker extra). Det duger lika bra med marsankräm om du inte orkar göra egen (följ instruktionerna på paketet). Jag blandar vaniljkrämen med lite vispad grädde, så den inte blir för "tung", men det gör man som man vill. 
 
 
Jag kavlar ut vetedegen som vanligt, brer lite mjukrört smör över, och viker den sedan dubbel. Skär därefter remsor som jag snurrar runt lite slarvigt. Efter jäsning, så penslar jag dem med ägg, och har på en sked vaniljkräm och gräddar bullarna. Efteråt penslar jag dem med smält smör och doppar i strösocker.
 
Cupcakes kan man ju baka i hur många olika varianter som helst. Vi tänkte att det skulle funka fint med kladdkakebotten. Jag använde Leilas recept på klassisk kladdkaka, och fyllde småformar med smet. Vi toppade med en chokladfrosting gjord på Philadelphiaost, florsocker, smör och blockchoklad. 
 
 
 
Gissa om det var en uppskattad födelsedagsaktivitet att få fixa och dekorera sina kakor som man själv vill. Så här fina blev de! Panduro har flera kit att köpa, om man inte vill köpa sockerpasta (sk godislera) och strösselburkar var för sig.
 
 
 
Tårtan fyllde vi med (utöver vanlig sockerkaksbotten) mosad banan, vaniljgrädde och en marängbotten (glöm inte att pensla den senare med smält choklad innan montering, annars smälter den!). Högst upp, ovanpå, lade vi vanlig grädde. Forma en kupad yta, så tårtan inte blir för platt, när ett kavlat lock av marsipan eller sockerpasta läggs på. Här nedan har jag använt grannens blommönstermallar (Panduro) för att skapa ett vackert kantmönster  på den lila marsipanen, som jag kavlade, skar ut och måttade runt tårtans kant.
 
 

 
 
Sedan var det bara till att dekorera med bokstäver, siffror och ett par hjärtan, och ett pudrat lager florsocker, innan fikafolket skulle komma..
 
 
Grattis Olivia, 10 år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela