HullerOmBullar.blogg.se

Hasandets sköna konst, varma mackor och underbara brownies

Publicerad 2012-10-20 19:18:00 i Allmänt,

Lördagen har ägnats åt "hasandets sköna konst". Uttrycket har jag snott av Tomas Sjödin, en svensk författare och pastor. I ett radioprogram pratade han en gång om att vi behöver ägna oss mer åt det, och inte ha dåligt samvete. Det innebär egentligen inget annat än att helt enkelt hasa runt en hel dag och inte göra någonting. Jag rekommenderar er som blir nyfikna på Tomas livskåserier att lyssna på hans sommar/vinterprogram i P1, de går fortfarande att lyssna till på Sveriges radios hemsida. Hans livserfarenheter griper tag i en, då han förlorat två av sina tre barn i sjukdom. Trots detta, (eller pga av det?) är han fortfarande nyfiken på livet, och har en skön inställning till det. 

Själv har jag väl inte direkt hasat runt, eftersom jag mest legat till sängs större delen av dagen. Där har jag bland annat sovit, läst, busat med barnen, surfat och spelat fyra-i-rad. På eftermiddagen funderade jag på om jag skulle försöka ta en promenad i regnet, men det slutade med att vi tände oss en brasa och en massa ljus överallt istället.

Vad passar bättre att äta en regnig höstkväll än varma mackor med massor av trattkantareller? Jag stekte svampen hastigt och hällde på lite grädde och lite creme fraiche, salt och peppar, och lät det bubbla upp. Sedan har jag svampröran på osmorda smörgåsar och toppar med ost. Färdigt!

 Och så kommer här på begäran; ett recept på en chokladkaka som jag såg på tv för många år sedan; Trinidad. Den åt vi igår kväll hos min älskade låtsassyster som också har detta favoritrecept. Hon bakade smeten i en fyrkantig form, så vi skar ut browniesbitar, men det är förstås valfritt hur du vill göra.

Om du ser på programmet "Hela Sverige bakar" så har du sett Johan Söberg i juryn. Han bakade den här kakan i tv4. Jag har dock inte kaffe i receptet, utan har ändrat lite i det. Om du vill ha ursprungsreceptet går det bra att googla. 

 

Trinidad chokladkaka/brownie

4 st ägg 
2.25 dl strösocker 
200 g mörk choklad 
200 g smör 
3 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver 

 

1. Vispa ägg och strösocker tills det blir vitt.

2. Smält chokladen i vattenbad eller mikro och blanda ner smöret så att det smälter.

3. Blanda ner chokladsmöret i äggvispet.

4. Blanda vetemjöl och bakpulver, sikta det över smeten och vänd sedan ner det.

5. Smörj en form med löstagbar botten och häll i smeten.

6. Grädda i ugn på 220 grader i 12 minuter, inte en sekund mer! Den ska vara lite kladdig i mitten.

7. Låt den svalna i kyl eller frys för att lättare få ut tårtan ur formen.

8. Servera den rumstempererad, pudra med florsocker, tillsammans med grädde eller glass.

 

 

Kommentarer

Postat av: annie larsson o-ström

Publicerad 2012-10-22 15:14:37

Hej! Hasat har jag gjort idag och brukar faktiskt göra det ofta :) har kommit upp i den ålder då man inte har så stora krav utan kan skjuta upp till morgondagen :D Ledig är jag och när sonen gick till skolan i morse så gick jag och satte mig med datorn i soffan knäppte på tv:n (nyhetsmorgon & Malou) lyssnar, tittar ibland och väntar på att tvättmaskinen ska bli klar och lägga tvätten i torktumlaren (det sköter sig själv). Strax innan sonen väntas hem på em fick jag ett ryck, kanske skulle baka en sockerkaka men den tanken förblev en tanke för inte en gnutta strösocker hemma (så bra är jag på att baka)men din ser ju helsmarrig ut :) Hasa på och en fortsatt bra dag skynda långsamt <3

Svar: Det låter som en lagom avslappnad dag, Annie! Lova mig nu att skaffa hem lite socker och baka den där kakan jag tipsar om, du kommer inte att bli missnöjd :)
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela