HullerOmBullar.blogg.se

Om härskartekniker i vardagen

Publicerad 2012-11-22 20:21:00 i Allmänt, Kommunikation,

Under eftermiddagen fick jag anledning att fundera över det här med härskartekniker. Det är rätt lätt att råka ut för dem, att själv utsätta sig för dem (eller till och med vara den som utövar någon av dem, om man inte tänker sig för).
 
I mitt fall var jag på ett möte, väl förberedd och påläst. Under mötet överraskades jag av både ett osynliggörande och ett plötsligt utfall från en annan mötesdeltagare. Även en annan deltagare utsattes för liknande behandling. Jag blev direkt obehaglig till mods, kände skuld och skam, utan att riktigt förstå varför. Att känna sig utsatt på det sättet, inför en grupp av människor, var jobbigt (trots att jag vanligtvis är en person med skinn på näsan). Utfallet gjorde mig tyst. I efterhand ångrar jag att jag inte sa något om det. Så tekniken i sig får tyvärr sägas vara effektiv. Och vanlig. Varför gör vi så mot varandra?
 
Själva begreppet "härskartekniker" myntades av den norska socialpsykologen Berit Åhs. Hon formulerade 1976 en lista på beteenden som människor använder mot varandra för att undertrycka och förhindra andra människor att utöva makt. Dessa kallade hon härskartekniker. Härskarteknikerna citeras ofta ursprungligen som de metoder med vilka till exempel kvinnor eller andra negativt särbehandlade grupper, förhindras att påverka sin egen situation. 
 
- Osynliggörande
- Förlöjligande
- Undanhållande av information
- Dubbelbestraffning
- Påförande av skuld och skam
 
"..Att känna igen härskartekniker innebär att man kan avslöja, minska rädslan och reducera effekterna av dem, om man utsätts.." Så säger retorikexperten Elaine Eksvärd och framgångsföreläsaren Annika R Malmberg, som under hösten turnerat med föreläsningsshowen "Lilla gumman", om just härskartekniker. 
 
"..Du kan uppfattas som ett hot för att du är yngre, för att du är snygg, duktig eller har en massa bra idéer. Du stör helt enkelt normen, säger Annika R Malmberg som menar att föreläsningsshowen ”Lilla gumman” behövs därför att många inte vet om att de är utsatta för härskartekniker. Det gäller särskilt kvinnor. De känner sig mindre värda när det i själva verket är den person som använder sig av härskartekniker som är osäker. Tyvärr förminskar tjejer gärna sig själva, och säger saker i stil med ”Jag har en liten idé" eller "Jag har lite att pyssla med”. Det är att förminska dig själv. Bli trovärdig och vinn respekt!.."
 
Det är inte bara män som utövar härskartekniker mot kvinnor, utan förekommer i alla möjliga konstellationer. Det finns inget specifikt manligt över härskartekniker. "Är t ex kvinnor alltid så generösa mot varandra?"..undrar Annika R Malmberg. Svaret är nej, det är vi inte alltid.
 
Själv blir jag påmind om att själv aldrig använda mig av dem. Och vara bättre förberedd nästa gång det händer, istället för att bara bli tyst. Det kan aldrig vara ett framgångsrikt sätt att vare sig förlöjliga, förminska eller påföra människor skuld och skam. Att använda härskartekniker är heller definitivt inte ett bra sätt att tillvarata kraft, driv och nya ideer. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Magnus Lord

Publicerad 2012-11-22 21:00:11

Haha! Han gjorde en Göran Persson?

Han är ju känd för just ett sådant där beteende.

Jag har varit utsatt själv, när jag var ung och snygg och hade många bra idéer :)

Postat av: Daniel Pub

Publicerad 2012-11-24 16:51:53

Intressant!
Vet hur det är och hur det känns. Svårigheten för många ligger i att se att/vad de håller på med, för ofta blir det till ett autonomt beteende. Många som jag träffat på genom åren, som använder detta sätt har ofta varit utsatta för det själva, och i många fall stannar det inte vid möten eller arbetssituationer, utan de tillämpar det i sin vardag och till och med på sina egna familjer. Det föder ensamhet, DE föder ensamhet, vilket ytterliggare spär på det hela. (Det finns x-antal fler faktorer som spelar in här)

Håller inte med om att du blev tyst, kanske på mötet, men inte på en rad andra sätt;) Tänk, vad som kan komma upp från djupet av en i form av ringar på vattnet, och allt som behövs kan vara en sådan situation som den du var med om.

Det handlar inte om att vara förberedd, även om det kan underlätta, det handlar om vad du "ser". Jag kanske berättar det någon dag för dig, eller så kanske du "ser" det själv? Bra inlägg!! :)
/Daniel

Svar: Jag tror jag förstår vad du menar :)
hullerombullar.blogg.se

Postat av: Monica

Publicerad 2013-02-14 22:27:55

Jag har precis läst Elaine Eksvärds bok Härskartekniker. I den tar hon upp hur man genom smart retorik kan bryta sönder härskaren och komma ur på ett snyggt sätt.

Sammanfattning av boken har jag skrivit om på min blog

http://mony71.blogspot.se/2013/02/snacka-snyggt.html

Svar: Tack för tipset Monica! Ska absolut gå in och kolla din blogg :)
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela