HullerOmBullar.blogg.se

Spontan fredagsgrill

Publicerad 2012-07-27 23:08:17 i Allmänt,

Det bästa med sommaren är när vänner hör av sig och spontant vill komma över och grilla, bada och umgås!
 
Idag dök F och C upp med sina barn. Trädgården är dock en enda röra, pga av att vi just nu håller på att bygga en veranda, men de flesta av våra vänner är vana vid att det kan vara lite..ja, stökigt här.. 
 
En del som är bekanta med mig på avstånd, verkar uppfatta mig som rätt präkto, medan andra som känner mig ordentligt vet att jag prioriterar upp vissa saker och nerprioriterar andra...Något jag prioriterar upp är alltså maten! Jag vill helst att den ska vara lagad från grunden, men även jag fuskar ibland och köper halvfabrikat för att ha på lut.
 
Vännerna lyxade idag och hade med sig oxfile och egenodlad färskpotatis! Den senare skrubbades och oljades tillsammans med färsk hackad salvia, mynta, timjan, salt och pressad vitlök, innan den ugnsbakades hel. Vi hjälptes åt att laga maten, det tycker jag är roligt! 
 
Grillat kan bli lite tradigt ibland, det gäller att variera sig. Tex genom att välja olika typer av kalla såser. Väljer jag halvfabrikat så tar jag gärna Lohmanders olika bearnaisesåser eller Erik Lallerstedts pepparsås. 
 
Om du vill ha egengjorda kan jag passa på att tipsa om följande:
 
-Aubergineröra (stek aubergineskivor riktigt mjuka i olja, mixa med vitlök, yogurt eller cremefraiche)
 
-Ajvarsås, blanda ajvar relish med yogurt/cremefraiche. Ajvar är hur bra som helst till mycket.
 
-Örtsås, blanda yogurt och en klick majonäs med torra, mortlade örtkryddor och salt (rosmarin, timjan, oregano)
 
-Salsa golf de habanero; majonäs, dragon, salt, en gnutta ketchup, sambal oelek eft smak, pressad vitlök
 
-Myntayogurt; hacka i färsk mynta, salt och olivolja.
 
-Tomatmix; cremefraiche, lite vitlök och soltorkade tomater i olja mixas till en röd sås (förövrigt god att blanda med pasta till en krämig pastassalladsvariant).
 
-Chevrecreme; mosa chevreost på rulle med gräddfil, yogurt eller creme fraiche.
 
Kanske finns det någon du inte provat förut? 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Jesper

Publicerad 2012-07-28 09:36:05

Nom nom =D

Postat av: Lisa

Publicerad 2012-07-31 20:34:49

Lustigt att jag just idag provade att göra en aubergineröra för första gången. Tyvärr misslyckades jag för jag lade in en hel i ugnen och vätskan kunde således inte rinna ut. Jag ska prova att steka som du tipsar om eller dela den innan bakning. Kul blogg btw!

Svar: Tack Lisa! Ja..det går inte så bra nej att steka den hel, men att halvera den och ugnssteka går bra. Men man måste salta halvorna rejält innan och låta dem ligga och rinna av lite då, för att sedan torka av dem innan grillning. Men mest föredrar jag att steka dem i skivor, lycka till med det!
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela