HullerOmBullar.blogg.se

Äldste sonen fixar fisken: om att bidra och vara betydelsefull.

Publicerad 2012-07-30 23:24:27 i Allmänt, Barn och familj, Leva tillsammans,

Idag var det måndag. Det är min äldste sons dag att laga middagen på, han är 12 år. De har varsin dag i veckan då de är mer delaktiga, utifrån sin egen förmåga. Det är verkligen ett tips jag har, ge era barn ansvar för att laga en måltid en gång i veckan! I början var det lite klagan, men nu verkar det som att de tycker att det är roligt. Jag tror att det är viktigt att de är delaktiga i det som rör familjens vardagliga liv.
 
När de ibland klagar på vad som serveras (och gode gud, de gör de ofta!) så ska de ha en uppfattning om att mat planeras, inhandlas och tillreds...och att det tar tid. Ibland min tid, ibland av deras tid.
 
Genom att vara med och planera och laga maten, och umgås kring tillredningen så får de något med sig och tränar på flera saker. De har en tillhörighet, och bidrar till fler människor än sig själva. De lär sig något som medför självständighet så småningom.
 
Min uppgift som förälder är inte bara att servera mina barn, jag måste se till att de klarar sig utan mig en dag.
 
Att både göra sina barn delaktiga och ge dem ett sammanhang där de efterfrågas och är viktiga, samtidigt som de lär sig att de klarar av saker, är bland det bästa man kan ge sina barn, tror jag. På bilderna ser ni sonen laga en enkel fiskgratäng.
 
Lägg lax i en smord form, strö över lite hackade tomater. Blanda cremefraiche med lite ajvar relish, salt och peppar. In i ugnen tills fisken är färdig, ca 20 min. 
 
 
   
 
                                                     

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela