HullerOmBullar.blogg.se

Vego Prego!

Publicerad 2012-08-21 07:45:00 i Allmänt, Vardagsmat,

Efter att ha provocerat mina vegovänner med inlägg om fläskkotletter, är det dags att inkomma med tips på god vegomat, så dagens inlägg tillägnar jag er; Anne, Lotta, Therese och Sophia!
 
För flera år sedan kollade jag då och då på Nigellas matprogram på tv. Hon är det närmaste jag kan komma mig själv i inställning till matlagning; -det ska inte vara så noga med mått, hon är inte så snobbig i sin inställning till råvaror och kryddor, och framförallt, hon hymlar inte med att hon gillar att äta. 
 
Ett av hennes allra bästa recept i mitt tycke är utan kött, Involtini. En italiensk gratäng med auberginerullar, fyllda med bland annat ägg, bulgur, vårlök, vitlök och feta ost och lite till, och sedan toppad med en himmelsk tomatsås, mera fetaost och pistagenötter. Jag gör den då och då, men den kräver sin tid så det blir inte allt för ofta. Och jag har ju lovat att komma med tips på mat som inte skapar allt för mycket stress.
                               
 
Så istället har jag valt att göra min egen mer snabblagade variant, som duger minst lika bra. Jag gjorde den till middag i söndags, det tog ca 30-40 min inklusive gräddning i ugnen. Helt ok tidsåtgång för helgmatlagning.
 
Till fyra personer använder jag 3-4 auberginer, som saltas, skivas och steks riktigt mjuka i olja. (Slarva inte med det momentet, auberginer ska vara lite mojiga annars smakar de tvättsvamp). Koka vid sidan av en tomatsås på burktomater och/eller färska tillsammans med lite hackad lök och vitlök, lite salt, svartpeppar och örtkryddor. Om jag har sweet chilisås hemma, så är det gott att ha i, (men då blir det inte LCHF, för den är rätt söt).
 
Varva aubergineskivor med tomatsås, strö över en rulle chevre (getost) alt. feta ost, strö över hackade valnötter, eller andra nötter som du har till hands. In i ugnen så det får lite färg, ca 15 min.
 
Det här är en rätt som kan serveras ensam eller på ett buffebord, om man vet att man tex kommer ha gäster som är vegetarianer. Den är även ett LCHF-alternativ eftersom rätten är mäktig med ost och nötter.
 
Så kom igen, våga laga lite vegetariskt hemma nu..och jag kan nästan lova att ni kommer att få laga den flera gånger.. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Therese Linejung

Publicerad 2012-08-21 20:07:35

Gött! Jag har blivit bjuden på orginalreceptet av grannfrun din. Smarrigt! Bra med en mindre meckigt alternativ som går lite snabbare. Ska prova det!

Postat av: Mirjam

Publicerad 2012-08-22 18:52:22

Måste prova genast!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela