HullerOmBullar.blogg.se

Sushi, tacos, oimplementerade möten och annat fredagsmys!

Publicerad 2012-08-10 12:01:45 i Allmänt, Barn och familj, Mat,

Första veckan efter semestern är snart avklarad, och det känns bra. Fredag är favoritdagen här hemma. Egentligen är jag seriöst superallergisk mot ordet "fredagsmys", men det beskriver ju trots allt rätt bra vad det handlar om...lägga lite mer tid på matlagning och umgänge helt enkelt, än vad vi gör till vardags. (Jag borde mynta ett nytt fredagsmysbegrepp, nu när jag har chansen..någon som har förslag?)
 
Oftast bestämmer vi vuxna vad vi ska äta på fredagar, men då och då finns barnen med på ett hörn. De har lärt sig att uppskatta olika sorters mat, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är de nästan aldrig sugna på samma typ av mat, samtidigt. Vilket leder till..hur ska jag uttrycka mig snällt..: en del motsättningar. Och dem vill man ju gärna undvika på fredagar. (Ibland lyckas vi hålla sams rent av i ett par-tre timmar i sträck..)
 
Det finns egentligen bara två sorters mat de kan enas kring vid samma tillfälle, och det är endera sushi eller tacos. Det ena betydligt roligare än det andra.
 
Med fem personer i familjen så förstår ni ju vad som serveras oftast..? Det är ju kul att mina barn älskar sushi, men det är definitivt inte bra för vår ekonomi.. Dessutom vill de trycka 10-12 bitar var! Helt galet.
 
Sedan ska det bytas ut bitar, för vad som helst duger ju inte. Avocado på en sushibit är ju t ex fruktansvärt hotfullt, (det vet ju alla?)..Crabfish är också vansinnigt obehagligt. Att de i övrigt tycker det är helt ok med rå lax är inget jag brukar rubba i ansiktet på dem dock, nu när de får i sig lite omega3 på ett trevligt sätt.
 
Det är en parantes, men en gång kom min kompis kaosdirigenten på besök och hävdade att det skulle göras hemgjord sushi. Hon hävdade att hon hade recept för en normal middag, men det slutade med att vi hade över 130 bitar. (Sushi är ingen bra mat att spara till måndagens matlåda heller, så vi var tyvärr tvungna att offra oss och överäta..) Sedan dess har jag inte provat att göra egen igen. Jag borde kanske ompröva det, för det blir ju definitivt billigare än att köpa.
 
Tillbaka till detta med fredag, det här med sushi blev lite offtopic..
 
Sedan början på sommaren har vi faktiskt också familjemöten på fredagar. Då går vi igenom saker som rör familjen, där barnen behöver vara delaktiga i gemensamma beslut eller regelskapande.
 
Oj, nu ljög jag visst. Jag ber om ursäkt. Vi har haft ETT möte sedan slutet på juni.
 
Jag formulerar om mig: Tanken är att ha fredagsmöten ihop, när vi äter middagen på fredagskvällen. Det senaste mötet gjorde ingen direkt succe. Vi hann bara gå igenom stadgarna för mötet innan minst tre tyckte vi var färdiga.
 
Efter en nogrann analys så tror jag att det hängde ihop med en misslyckad implementering av själva konceptet hos alla under 30 i familjen. Men nu kommer hösten, så nu jäklar ska det bli av! Räkna med att det ska fredagsmysas och diskuteras hemma hos oss på fredagar i fortsättningen..Kanske blir det en senare rapport på temat.
 
Ha nu alla en härlig fredag, med eller utan tacos eller sushi!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela