HullerOmBullar.blogg.se

Skulle du vilja vara ihop med dig själv?

Publicerad 2012-08-02 22:01:47 i Allmänt,

Jag läste en krönika häromdagen med rubriken "Så levde de lyckliga..".. I inledningen skriver krönikören om att hon för några år sedan fick en fråga, nämligen den om hon skulle kunna tänka sig att vara gift med sig själv. Hon fick en rejäl tankeställare kring hur hon betett sig i relationer. Hon kunde inte heller svara ett förbehållslöst "Ja" på frågan, vilket att fick henne att ännu mer fundera över sitt sätt att vara och bidra i de kärleksförhållanden hon levt i.
 
Efter en kraschad relation tvingades hon skärskåda sig själv och för hennes del ledde det till en livsavgörande förändring: att ta ansvar för sitt eget och sina val, och sluta försöka förändra sin partner. Att kommunicera rakt och tydligt, uttrycka sina behov och sluta med tramsiga krav.
 
Jag tänker att det ligger en hel del i det, och frågan är intressant. Krönikan var skriven utifrån ett reportage senare i tidningen med just rubriken "Skulle du vilja vara ihop med dig själv"? Och..ja, skulle man det?.. Det är något att fundera över :)
 
Svaret på frågan varierar nog från dag till dag, skulle jag tro, om jag går till mig själv...Jag frågade min man vad han skulle sakna mest med mig om vi slutade vara ihop, och han svarade snabbt "din humor". (Observera inte min kokkonst!?) Jag skulle sakna all den trygghet, lugn och stabilitet han står för. (Jag lever med en sällsynt genuint god människa, som bara blir arg om han inte får Naanbröd till sin indiska mat. Nästan).
 
Just idag hade jag annars förövrigt älskat att vara ihop med mig själv. Trots två diskbråck har jag skött mig exemplariskt, och klarat av både att måla lite på verandan och producera en måltid. Jobbar jag i brösthöjd utan att böja mig, så har det fungerat hyfsat. Idag i allafall. Vi får se om det straffar sig med sängläge imorgon. Diskbråck är inget jag rekommenderar!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela