HullerOmBullar.blogg.se

Pizzahycklerskan sonar sitt brott..

Publicerad 2012-08-19 09:30:00 i Allmänt, Mat,

Den senaste tiden har vi köpt hämtpizza, tror jag, vid tre-fyra tillfällen på kort tid. Och med kort tid menar jag..typ de senaste tre veckorna kanske. Det ska jämföras med att vi vanliga fall köper hämtpizza två gånger om året. Jag skyller på att sommar och semesterdekadens har haft oss i ett hårt grepp..
 
En kollega till min man, M, har tydligen uttryckt att det varit lite kul att jag startat en matblogg samtidigt som jag är inne i en intensiv hämtpizzeperiod..:) Jag tror ordet "hycklare" har nämnts på ett gulligt sätt i sammanhanget..
 
Så det är väl bäst att erkänna direkt. 
 
Jag syndar ;) Alla trebarnsmödrar måste det ibland, annars blir man ju helt galen. Jag blir på sällsynt dåligt humör om jag har blodsockerfall, och då faller de andra också. 
 
(Fast det är inte min favorit takeaway-mat, det är fortfarande thai eller Max Low Carb burgare som får följa med hem om jag får välja).
 
Jag har den största respekt för M, han är en trevlig, stor och muskulös (?) karl..jag är dessutom hembjuden på hans 40-årsfest ganska snart, så jag känner nu trycket att sona mina synder innan dess..
 
Så, igår kväll blev det hemgjord pizza, med hemgjord deg och hela köret. Många gånger köper jag Zara Lees färdiga deg på rulle eller i pizzakit. Men ärligt talat gillar vi inte riktigt konsistensen på brödet när det är gräddat. Jag vill åt den där sega känslan, inte sitta med typ.. ett smuligt scones med oreganosmak.
 
Det är inte svårt att göra egen deg, och det går jättefort. Jag mäter inte ens upp ingredienserna, så enkelt är det.
Jag tar ett halvt pkt jäst och typ 4 dl ljummet vatten, salt, lite olja och har i mjöl till lagom konsistens. Jag knådar inte så mycket heller, knåda tills degen hänger ihop. Några varv på en mjölad bänk räcker.
 
Jag inser när jag skriver det, att det kan vara så att du som läser detta inte har en aning om hur "lagom konsistens känns". Men du vet hur pizzadeg ska se ut när du har stått och sett på hos en pizzabagare, och kan ha det som riktmärke på ett ungefär.
 
Vad gäller fyllning, så finns det ju inga begränsningar, det är bara att välja. För oss blev det tomat och ost. Sedan, efter att jag tagit ut den, lägger jag på ruccola och färsk spenat, skalade räkor (eller kräftstjärtar) och häller över lite hemgjord aioli.
 
Enkelt, men väldigt gott! Överst syns en cappriciosavariant..en del i familjen tror att räkor är farliga i vanlig ordning.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela