HullerOmBullar.blogg.se

Middagstips från gårdagen

Publicerad 2012-08-18 10:07:00 i Allmänt, Kaffebröd, Mat, Mat för festligare tillfällen,

Fredagen visade sig från sin bästa sida vädermässigt. Eftermiddagen ägnades åt gräsklippning, vilket i vårt fall är ett tufft träningspass på ett par timmar beroende på hur mycket jag fuskar..och något jag fortfarande klarar av att utföra. Efter det blev det ner till sjön med ungarna.
 

Efter att ha kommit upp från sjön infann sig den gamla vanliga frågan om vad som skulle spisas till kvällen. Med tanke på vädret bestämde vi oss för grill.
 
Ibland köper jag färdiga marinader på påse för att det är bekvämt, men igår blev det till att blanda ihop en egen. Soja, chiliolja, färsk chili, citron, vitlök och blandade örter, och så en skvätt ketchup. Färsk chili håller sig länge hemma i kylen, och är bra till mycket.
Vi hade fläskkarre i frysen, grannen hade korvar och kycklingöverlår. De senare tar ju lite längre tid på grillen, men blir väldig goda när det väl är klara.
 
 
 
Jag tipsade tidigare om kalla såser till grillat, och här kommer ett tips till: En hemgjord Rhode Island-variant. Creme fraiche och lite majonäs mixas med lite rödlök, soltorkade tomater/lite krossade tomater och en skvätt ketchup. Kryddor efter smak. Funkar till det mesta!
 
 
 
Min svägerska bjöd på baconlindad halloumi en gång, och sedan dess är det svårt att vara utan. Synd att den jäkla osten är så dyr, med tre ungar som älskar den här osten så går det åt några paket vid varje tillfälle. 
 
                                     Och så här god blir den när den är färdigbehandlad....
 
Kvällen avslutades med blåbärspaj, då ett par vänner hörde av sig och ville komma på spontanbesök. Vi hade dåligt med blåbär till så många, lösningen blev att göra extra mycket kakdeg. Jag använder smör som jag micrar mjukt, sedan i med socker, mjöl, lite sirap och ibland lite havregryn. Jag gojar ihop det till en rätt torr deg som smular rejält, men det är en smaksak hur man vill ha det. Smul,smul över blåbären och skjuts in i ugnen en halvtimme eller så. Jag har ingen bild, då den gick åt för fort för att hinna fota..
 
Det visade sig att en av spontangästerna är envis LCHF:are som inte gör avsteg, hon erbjöds istället brieost och kaffe, men avböjde vänligt men bestämt. Tråkig, präktig människa den där H...;)
 
Ha en härlig lördag!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela