HullerOmBullar.blogg.se

Kebabgrytehelvetet!

Publicerad 2012-08-06 18:14:37 i Allmänt,

Dagens tips på snabblagad middag inklusive ett gräl, ca 20 minuter: Kebabgryta med ris och sallad. (Fast inte om du vill ha husfrid, då får du allt ta bort några av mina ingredienser...)
 
De som har hängt med från början vet att det är min äldste sons dag att laga middag på idag. (Eftersom jag är en engagerad förälder med en massa goda tankar om barnuppfostran så vill jag (vi) att han ska bidra utifrån sina villkor och..ja ni vet. Yada yada, se inlägget om sonen som fixar fiskgratängen). Det fungerade alldeles utmärkt förra måndagen. Men nu är ju vi en helt vanlig, operfekt familj med ett stänk av humörsvängningar.
 
Lite oväntat så gick det helt på tok idag. Det skar sig och blev ett himla drama. Ett kebabgrytedrama för att vara exakt. Sonen hade sett fram emot att laga kebabgryta, men blev inte glad när jag radade upp ingredienserna.
 
Det gapades och skreks, (en vuxen yttrade meningen "du är inte i mitten av universum"), det stampades i trappan, smälldes i dörrar. Och i skrivande stund har det ommöblerats däruppe, så jag antar att jag får ta fönstervägen om jag ska ta mig in till honom. 
 
Varför denna dramatik nu då, undrar ni?
 
Jo, vet ni så hemskt...*viskar*..:jag hade tänkt att det skulle vara... Zucchini..i Kebabgrytan..
 
Zucchini. Denna helvetesgrönsak från dödsriket.
 
Giftig. Fräter tungan på små barn. Med en kräkframkallande konsistens, livsfarlig.
 
Så idag fick jag laga Kebabgryta själv. Vi vuxna njöt av varje tugga, 9 av av 10 poäng. Zucchinihatarens småsyskon åt och gav den 7 poäng. Man kan ju inte vara populär hos alla..
 
Om du nu ändå, trots ovanstående vill prova laga den här grytan, så kommer receptet under bilden.
 
                                                 
 
På en höft ungefär:
 
I pkt frysta kebabstrimlor, viltskav eller liknande
!/2 rödlök, strimlad
4-5 färska champinjoner, skurna i bitar
1 grön paprika
1 bit zucchini
1/2 burk krossade tomater
1 skävtt grädde
1 vitlöksklyfta, hackad
salt, peppar eller andra kryddor valfritt.
 
Sätt i gång riset först. Stek sedan  paprikan, zucchinin, löken och champinjonerna snabbt. Ställ åt sidan. Fräs upp kebabstrimlorna, ha i tomater och grädde, vitlök. Ha grönsakerna på slutet, puttra nån minut eller tre. Om du vill kan du utesluta alla grönsaker och ha vid sidan av.
 
Eller så utmanar du ödet som jag valde idag...de kan ju faktiskt inte alltid få som de vill. De små zucchinihatarna.
 
 
 
 
 
                                                                              

Kommentarer

Postat av: Therese Linejung

Publicerad 2012-08-07 09:31:01

Fy, tusan! Zucchini. Skrattar och känner igen problemet. Här hemma använder vi ofta ingredienser från helvetet.

Svar: Kan tänka mig det, hur gör ni vegetarianer när ni radar upp era föraktade grönsaker, kan man undra :)
hullerombullar.blogg.se

Postat av: Lisa Ahlberg

Publicerad 2012-08-07 21:04:34

Testade grytan från hell idag. ;) Vi lagade tillsammans. Kanske ska tala om att här är det maken som ansvarat för matlagningen. Tills nyss, han har tröttnat. Det får jag ju förstå, så på mitt initiativ blev det denna rätt idag. Tack för tipset!
Ellen, 4år, hjälpte till med salladen. Utan blodvite! Hon åt glatt av ris, majs och yoghurten vi hade till. Och zucchinin! Det enda hon smakade ur grytan. Calle, smakade av köttet och åt ris och gurka.
Vi vuxna gillade allt!

Kommer följa bloggen och fortsätta prova nya rätter. Jag som inte gillar att laga mat är nu lite sugen att börja. Så tack på förhand!

Svar: Du, det var roligt att få en liten rapport :) Det var en bra ide att ha lite yogurt till också, som en egen variant. Och barnen..ja de är som de är..lustigt att hon gillade zucchinin! Ni får laga den här rätten flera gånger kanske, så får ni berätta om de vänjer sig ;) ? Kram!
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela