HullerOmBullar.blogg.se

Det stora hjärnsläppet i Laholm

Publicerad 2012-08-15 07:54:47 i Allmänt, Barn och familj,

Igår blev jag påmind av arbetskamrater om mitt sjukt dåliga lokalsinne och samtidigt helt osannolika förmåga att tappa bort saker/hamna i trassligheter. Det har varit alltifrån missade avfarter, påbackningar av lyktstolpar, till att jag går och handlar, länge, med andras varuvagnar på Willys. Jag har t o m kört omkring med mina gympaskor på biltaket inne i de centrala delarna av stan. Och några saker till.
 
Nu har det gått så långt att en av arbetskamraterna brukar fråga mig vad som hänt "på fronten" sedan sist vi sågs. Och det värsta är att det faktiskt brukar vara något nytt som inträffat.
 
Många gånger kopplar jag det till stress, ..för jag förefaller trots allt vara en normalintelligent kvinna..och jag verkar drabbas av det i mindre omfattning när jag har semester och är utvilad. Eller så är det genetiskt..
 
Jag har en hel del historier när det kommer till just hjärnsläpp i familjen. För några dagar sedan berättade jag för vänner om min pappas stora semestermiss. För själv vill jag inte riktigt kännas vid att jag har del i nedanstående, (jag var bara 8-9 år), även om jag var med när det inträffade..
 
Saken var den att vi skulle åka på semester till Laholm på 80-talet. (Av alla ställen. Men havet ligger där och vi ser det sällan från där jag bor..;) En bilresa från hemorten på ca 50 mil. Vi åkte större delen av dagen med några stopp, och var framme på eftermiddagen. Vi kvarterade in oss hos den gamla kvinna vi skulle bo hos. Vi var trötta efter resan och lade oss för att vila en stund.
 
Men hur det var.. så somnade vi! Och vi sov så djupt, så att vi sov hela natten!
 
När vi vaknade tidigt på morgonen vid typ 5-6 (?) så tyckte pappa att vi skulle sticka till Danmark. Sagt och gjort, vi åt frukost ute, medan den gamla kvinnan höll sig på avstånd och fixade i trädgården. Sedan åkte vi till Helsingborg. Pappa sa att han tyckte det var lite mörkt..men att det nog berodde på att asfalten var nylagd (!?). Vi tog färjan till Helsingör.
 
Väl på plats upptäckte vi att det började stänga överallt. Och att sista färjan hem till Helsingborg redan hade gått. Hur kunde nu detta komma sig? Jo, för vi hade ju inte alls sovit hela natten, vi hade bara sovit någon timme minsann..och sedan satt oss att åka till Danmark samma dag som vi anlänt..! 
 
Vi fick sova i bilen på en parkering. I en Nissan Micra. Alla som ev sovit i baksätet på en micra förstår att det inte var..särskilt bekvämt. För att uttrycka det milt.  
 
Och Laholmstanten...ja..hon berättade när vi kom tillbaka att hon nog tyckt att vi var lite konstiga som åt frukost framåt eftermiddagen, och valde att hasta iväg till Danmark samma dag som vi kommit. 
 
Hela historien är så skämmig att vi övervägde att ingå en pakt och aldrig avslöja den..men även stora hjärnsläpp borde väl vara preskiberade efter 30 år?...Och om inte, så hoppas jag att pappa inte läser min blogg!..
 
Ha en fin dag, alla godingar!
 
 
 
 
 

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela