HullerOmBullar.blogg.se

Att gå utanför ramen; ett inlägg för normbrytare!

Publicerad 2012-08-30 22:04:00 i Allmänt, Funktionshinder, Leva tillsammans, Neuropsykiatriska funktionshinder, Socialt arbete,

Jag diskuterade med en släkting för en tid sedan, om vad det är som genererar att folk kommenterar mycket på facebookinlägg. Själv är han sedan många år djupt engagerad i miljöfrågor. Han var lite irriterad och tyckte att han hade svårt att få folk på vänlistan att reagera, och framförallt kommentera, när han lade ut länkar eller skrev statusar som rörde sådant han själv tycker borde både engagera och uppröra.
 
Jag sa att jag trodde det berodde på vilka vänner han har på sin lista. En del är ju helt enkelt mer frispråkiga än andra. Jag jämförde med en annan vän, som ofta berörde samma typ av miljöfrågor på fb (isen på Arktis smälter t ex), vars vänner i sin tur kommenterade hejvilt). Likaså ytterligare en annan vän som ofta lägger ut statuskommentarer med ett politiskt provocerande innehåll, och får igång folk både från höger och vänster.
 
Själv har jag på kul skummat ut tre ämnen som jag själv skrivit om, som skapat reaktioner.
 
Dessa tre är:  ..att jag började äta LCHF-kost, ..att jag nästan aldrig dricker alkohol och nu för en tid sedan att jag tänkte låta bli att fira jul på traditionellt vis. 
 
LCHF-statusen (den första) genererade drygt 70 kommentarer, där en del vänner startade en debatt värd en tv-studio. Alkoholstatusen skapade också ett visst förvånande engagemang. T ex tyckte en vän halvt på skämt, halvt på allvar att det är något hotfullt över när människor är nyktra..observera; de som är nyktra uppfattas som hotfulla, medan de som har en drog i sig uppfattas som helt normala., och när jag skrev om julen så undrade en vän varför jag gjorde ett "statement". (Kram på er förresten, för ni läser ju det här!)
 
Utan att gå in igen i själva sakfrågorna, så tänker jag att det ämnena har gemensamt är att de går utanför normen. (Eller gjorde, för nu äter ju var och varannan enligt LCHF).
 
Men, det var i början normbrytande att äta fett, när de flesta lärt sig att det ska ju vara helt fel och farligt. Samma med att inte dricka alkohol, när det betraktas som det normala och förväntade att göra på fester. Folk provoceras nästan av att man väljer bort det, tänk om de kunde vara lite nyfikna istället?
 
Numera står jag för det, men en gång i tiden hällde jag ut en martini i en av svärmors blomkrukor istället för att säga som det var..Och så det här med att inte fira jul i år..ja, jag har mina skäl, men inte speciellt många har frågat varför :)
 
För ett tag sedan var jag på en föreläsning med arbetskamrater. En rätt tjusig kvinna i 50+ åldern, Sara Lund, föreläste bland annat om fördomar och om att avvika från normen. Sara Lund heter egentligen Claes Schmidt och är en man. Men han föreläste som Sara, då han är transvestit. Han frågade om vi kände någon som berättat om att de var det, och jag tror inte det var någon som räckte upp handen...och det är ju inte så konstigt att folk inte vågar säga om de är transvestiter i smyg, (eller att de behöver vara det just i skymundan)..för vi pratar ju aldrig om det.
 
Han har rätt, vi välkomnar inte gärna det som är annorlunda. 
 
Jag kan även dra parallellen till detta med funktionshinder, både synliga och osynliga. Om mamma och jag är på stan eller i affär ihop (hon sitter alltså i rullstol, som jag nämnt tidigare) så vänder sig expediterna till mig istället för till henne, när hon ska handla och jag står bredvid. Många verkar koppla ihop kroppslig förlamning med att även hjärnan är förlamad...visst är det märkligt? 
 
I mitt arbete som skolkurator möter jag ofta elever (många!) som har neuropsykiatriska funktionshinder, t ex svåra uppmärksamhetsproblem, koncentrationssvårigheter etc, (uppmärksamhetsproblem har jag själv, men det kan väl inte många ha missat vid det här laget?..) och som skulle vilja vara öppna med det i skolan..men som inte vågar, för de vill inte vara avvikande. Från det "normala". I tonåren är det också som allra viktigast "att vara som alla andra". Men vad är egentligen normalitet i det här sammanhanget? Jag lovar återkomma när det gäller NP-funktionshinder en annan gång.
 
Hur som helst så är det synd, att haka upp sig för mycket på det som går utanför ramarna... för olikheter berikar. Det är ju rätt torrt att vara likriktad. Och vi har ju faktiskt ingen utveckling åt något håll, om vi alla vore likadana.
 
Så välkomna det som är annorlunda och var mer nyfiken!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Chrissan

Publicerad 2012-08-30 22:08:50

Trist det skulle vara om alla var lika och tyckte lika. Modigare att våga sticka ut näsan och göra annorlunda.
Förra året firade vi jul på Birka Paradise. Julkryssning, visserligen med stora delar av släkten, men ändå. Många höjde på ögonbrynen. Undrar varför...;)
Gillar att göra annorlunda. :)

Svar: Den där kryssningen måste du berätta mer om någon gång! Kram!
hullerombullar.blogg.se

Postat av: None

Publicerad 2012-09-01 10:34:16

• Hej, testar att kommentera här:
Det ligger något i vad du skriver, att vänner gärna kommenterar sånt som går utanför norm, det är och har alltid varit ifrågasatt att avvika.Det du nämner om LCHF, alkohol och julfirande är ju precis vad jag menar helt ofarligt att kommentera, inte direkt något viktigt, du avslöjar inget väsentligt, det är inte de kommentarer och debatter som ger förändring. När vi sätter oss ner vid fika bordet uppstår det ganska snart diskussioner om dagsaktuella händelser och om världsliga ting, som kan öka insikter när tankar blandas.
Förutom de företags eller intresse grupper på FB, så tenderar FB att bli lite: oh titta vad duktig jag är eller "är det inte fint". jag säger inte att det är fel men lite mer blandning vore roligt.
Jag är en släkting, bevisligen farbror och heter Bosse, och för mig får du skriva klartext.
Får se om jag tar mig tid skriva mer provocerande, kanske om sådant som vi helst förtränger, hur en havererad världsekonomi och miljö påverkar oss och barnen

Svar: Jag tror att FB som socialt meddium är inte annorlunda än det offentliga samtalen i vår vanliga värld, dvs vi visar upp och delar det vi VILL dela med andra. En del visar mer av sig själva, andra mindre. En del visar upp det de tror att andra vill se/höra, en del har behov av att hävda sig, andra inte. En del är intresserade av att dela sina intressen eller sina politiska åsikter, andra vill visa dagens outfit, sin lilla hund eller dagens kaka :D...På så sätt finns ju både den "stora världen" och "den lilla världen" representerade. Precis som i det vanliga livet. Inget är mer rätt eller fel än något annat, tycker jag.
Så jag säger som jag sa sist till dig; det är en himla blandning av åsikter, ett ständigt pågående samtal som fortgår på FB.

I allafall bland de vänner jag har på min vänlista. Kanske har du vänner som skriver om rätt likartade saker helt enkelt?

Miljöfrågor och en havererad världsekonomi torde vara bland de viktigaste frågor man kan engagera sig i. Men det är också ett svårt och abstarkt ämne för många människor, kanske så stort och svårt som många andra stora världsfrågor tenderar att bli när vi inte har det direkt inpå oss (jmfr krig/konflikter etc). Rent psykologiskt så fungerar ju vi människor så.

Som jag också sa sist så tror jag inte man behöver provocera för att föra fram budskap, att engagera sig politiskt och vara en övertygande kommunikatör räcker nog en bra bit på vägen :)
hullerombullar.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela